Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
erikx skrev:Jag fann också att det endast är T6- och D5-bilar som har detta läge. Iaf. något som skiljer D3 AWD vs. D5 AWD rent mekaniskt.
Fel och fel.

För det första är S-läget mjukvarumässigt och inte mekaniskt. För det andra har D3 AWD 2012 S-läget också. Det finns inga mekaniska skillnader mellan D3 AWD och D5.

/ j
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag provade på en liten "specialsträcka" (backigt och kurvigt), men läge S fungerade inte bra där. Fel växel för ofta. Ska ta ett varv till med manuell växling och se hur det känns.
Vid normal körning läggs sexan i vid 70, i läge S inte förrän i 100.

Men som glidarbil i läge D fungerar den utmärkt. Man får upp lite över 50 för att få i femman, men det går att lägga i den manuellt och sen gå tillbaka till D, så stannar den kvar, om det inte passar att köra lite över 50 för att få i den först.
av erikx
jajoxc60 skrev:
erikx skrev:Jag fann också att det endast är T6- och D5-bilar som har detta läge. Iaf. något som skiljer D3 AWD vs. D5 AWD rent mekaniskt.
Fel och fel.

För det första är S-läget mjukvarumässigt och inte mekaniskt. För det andra har D3 AWD 2012 S-läget också. Det finns inga mekaniska skillnader mellan D3 AWD och D5.

/ j

Märkligt... I Instruktionsboken för XC60 MY12 SE sidan 111 står det att endast D5 och T6 bilar har S-läge.

Filen heter "XC60_owners_manual_MY12_SE_tp13712.pdf" och kan laddas ner från volvocars.se.

Erik X
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Tråkigt om Volvo har för avsikt att plocka bort det från D3 AWD. Det gör stor nytta även på denna motor vid t.ex. omkörningar.

Men jag misstänker att det bara är en groda i instruktionsboken.

/ j
av erikx
jajoxc60 skrev:Tråkigt om Volvo har för avsikt att plocka bort det från D3 AWD. Det gör stor nytta även på denna motor vid t.ex. omkörningar.

Men jag misstänker att det bara är en groda i instruktionsboken.

/ j
Texten om att endast S-läge finns i T6 och D5 modellerna hittar man även i den Svenska broschyren för XC60 MY12,

Filen heter "XC60_brochure_MY12.pdf"

Se sidan 79

Sitat "Geartronic i T6 AWD och D5 har dessutom ett sportläge för mer aktiv körning"

Erik X
av Steff 99
Jag tror att det aldrig funnits någon text om sportläget för D3 AWD i brochyren, men sportläge har funnits sedan MY 11 även på D3 AWD.
Så i och med att detta finns så är det ingen skillnad mellan D3 och D5 AWD mer än programvaran som bestämmer vilket hk-antal som motorn skall ha.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vid omkörning är det kick-down som gäller eller - för bästa reaktion - växla ned manuellt en växel innan man kör om. Växla manuellt i vanliga fall skulle jag aldrig göra med något annat än paddlar och en dubbelkopplingslåda.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns ett flertal saker i bruksanvisningen till min XC70 som inte stämmer med verkligheten. Även sånt som ska vara standard saknas, eller fungerar på annat sätt än vad som beskrivs.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]