Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Hej på er, mitt första inlägg här :)

Står som många i valet och kvalet mellan Volvo och BMW, och enbart baserat på körkänslan så tycker jag det är V70 R-design med en massa extra som tiltalar mig mest på Volvosidan. Problemet är bara att jag tycker V70:n är ganska tråkig jämfört med XC70, både avseende design men också att jag helst inte vill köra Sveriges absolut mest vanliga bil (hoppas jag inte trampade någon på tårna nu).

Har provkört XC70 som på de flesta sätt är en kanonbil, men kan inte komma ifrån att jag upplevde den som lite väl "gungig" för min smak och dessutom vill jag hellre har sportstolarna än de vanliga.

Så, min eg fråga är väl, kan man konfigurera en XC70 så att den blir mer R-design lik, och då syftar jag väl främst på ett lite hårdare och styvare chassi? Vet att Four-C finns, men är osäker på om det mer handlar om skillnader "på marginalen" eller om det faktiskt kan göra en XC70 sportig? Har även testat XC60 som inte är så pjåkig, kändes klart styvare än XC70, men samtidigt var det lite finlandsfärjevarning över det hela liksom att jag har lite svårt för själva biltypen som känns mer som en modegrej jämfört med en riktig kombi.

Jag har inga större behov av terrängkörning eller att varken lasta eller släpa tungt annat än vid några fåtal tillfällen per år....om ens det. Stylingmässigt tycker jag inte att jag behöver några R-design plastdelar på XC70 designen som är snygg som den är, men gärna sportstolarna då (tror de heter Dynamic på volvospråk men är osäker på om det är samma stol som R-design stolen?)

Tar gärna emot synpunkter, tips och förslag på ovanstående!
Användarvisningsbild
av apersson850
Du borde nog komma hit och provsitta Dynamicstolen innan du köper en sån. Sen kan du jämföra med stolen i min gamla 850 Turbo, och se om du också tycker att de var bättre för 18 år sedan.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag har dynamic stolen och kan bara säga att jag ångrar att jag inte tog standardstolen (läderstolen) som fanns när jag köpte
Användarvisningsbild
av VolvoB20
improwise skrev:Jag har inga större behov av terrängkörning eller att varken lasta eller släpa tungt annat än vid några fåtal tillfällen per år....om ens det. Stylingmässigt tycker jag inte att jag behöver några R-design plastdelar på XC70 designen som är snygg som den är
Jag kör XC70 för jag måste, jag släpar nämligen tungt på dassiga underlag flera ggr per vecka och berhöver 4WD

Om jag inte hade gjort det hade jag tagit V70 alla dagar i veckan, Snyggare, snabbare, bättre väghållning och snålare med samma utrymme på insidan.

Och så får man hela bilen lackad också istället för att halva bilen är svart knottrig rå ömtålig ABS plast. En svart V70 med r-design och snygga 18 tummare tycker jag ser riktigt bra ut.

Men så tänker kanske bara jag...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nädå, jag valde också XC70 för att jag alltför ofta har nytta av fyrhjulsdrift och/eller högre markfrigång.

Annars kunde jag lika gärna tagit en V70.
av improwise
Intressanta synpunkter!

Har provat Dynamicstolen hos ett par Volvohandlare och tyckte då att den kändes skön och bra, men har sett en hel del negativa synpunkter kring dem här på forumet. Är det så att det främst är vid långkörningar ni ogillar dem? Brukar själv (tyvärr) se varje snäv kurva som en möjlighet att gasa lite (om än på ett trafiksäkert sätt) så det brukar behövas krävas lite sidosupport i stolarna.

Era kommentarer får mig också att tänka på en fråga som jag tidigare funderat på, hur viktigt är det med AWD isf FWD? Då jag mest håller mig på vägarna och inte direkt behöver dra något eller lasta tungt, så är det främst vinterväglag jag tänker på. Dom 2 senaste vintrarna har ju visat att bara för att man bor i Stockholm så är man inte direkt vintersäkrad. AWD innebär väl både långsammare acc. och törstigare bil så om man inte behöver det finns kanske inget skäl att ta det?
av Lövet
Om du letar efter en sportig bil - förstör då inte alla förutsättningar genom att köpa en förhjöjd, fyrhjulsdriven Volvo. Köp en vanlig V70 istället med four-c.

Men vill du så går det ju fixa en XC70 att få R-design genom att köpa delarna i efterhand inklusive 18".
av improwise
andreas_lofgren skrev:Om du letar efter en sportig bil - förstör då inte alla förutsättningar genom att köpa en förhjöjd, fyrhjulsdriven Volvo. Köp en vanlig V70 istället med four-c.

Men vill du så går det ju fixa en XC70 att få R-design genom att köpa delarna i efterhand inklusive 18".
Menar du att Four-C skulle vara "sportigare" än att satsa på R-design direkt med dess sportchassi? Testade Four-C på en XC60 idag faktiskt och kunde inte riktigt säga att jag kände någon enorm skillnad, även om man kunde eller iaf trodde sig känna liten skillnad (när man väl visste vilket läge den var i).

Jag tolkar dig som att AWD på en V70 inte är någon bra val om man vill ha det lite sportigare (så sportigt som det nu kan bli i en Volvo).
av Lövet
R-design är hårdare och lägre än Four-C som jag förstår det (har ej testat båda själv). Men du måste ju se till att testa det i samma bilar först :wink:

AWD bidrar absolut inte till någon ökad sportighet på Volvo (här har jag egna erfarenheter). Även på snö(!) är AWD modellerna säkra i överkant beorende på att man inte kan koppla ur antispinnsystemet ordentligt. AWD på Volvo bidrar till ökad framkomlighet på snö - på asfalt är det bara en ren belastning. Bilen blir tyngre och dessutom envisas Volvo med att höja fjädringen även på vanliga AWD.
av NiKeMaN
improwise skrev:Hej på er, mitt första inlägg här :)

Står som många i valet och kvalet mellan Volvo och BMW, och enbart baserat på körkänslan så tycker jag det är V70 R-design med en massa extra som tiltalar mig mest på Volvosidan. Problemet är bara att jag tycker V70:n är ganska tråkig jämfört med XC70, både avseende design men också att jag helst inte vill köra Sveriges absolut mest vanliga bil (hoppas jag inte trampade någon på tårna nu).

Har provkört XC70 som på de flesta sätt är en kanonbil, men kan inte komma ifrån att jag upplevde den som lite väl "gungig" för min smak och dessutom vill jag hellre har sportstolarna än de vanliga.

Så, min eg fråga är väl, kan man konfigurera en XC70 så att den blir mer R-design lik, och då syftar jag väl främst på ett lite hårdare och styvare chassi? Vet att Four-C finns, men är osäker på om det mer handlar om skillnader "på marginalen" eller om det faktiskt kan göra en XC70 sportig? Har även testat XC60 som inte är så pjåkig, kändes klart styvare än XC70, men samtidigt var det lite finlandsfärjevarning över det hela liksom att jag har lite svårt för själva biltypen som känns mer som en modegrej jämfört med en riktig kombi.

Jag har inga större behov av terrängkörning eller att varken lasta eller släpa tungt annat än vid några fåtal tillfällen per år....om ens det. Stylingmässigt tycker jag inte att jag behöver några R-design plastdelar på XC70 designen som är snygg som den är, men gärna sportstolarna då (tror de heter Dynamic på volvospråk men är osäker på om det är samma stol som R-design stolen?)

Tar gärna emot synpunkter, tips och förslag på ovanstående!
Har provkört både XC70's, V70II, V70N och min S80N md varierande chassie och hjuluppsättningar. Allt ifrån coiloversänkta med 20" hjul, till fjädersänkt med 20" och till originalhöga med 15" hjul.

Och min fasta åsikt är: NEJ, en Volvo V70 / S80 ÄR inte rolig, och KAN inte blir rolig att köra.

Däremot så finns det andra fördelar som gör att man ibland kan välja att köra Volvo.
Själv har jag köpt två nya BMW's, en ny Volvo och just nu kör jag en Volvo jag köpte begagnad. Så jag anser mig inte "låst" åt något håll då jag faktiskt kan se olika fördelar med dom båda märkena.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]