Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Nu funkar det igen för stunden efter att ha åkt runt och torkat nån timme, har inte hunnit löda om, mäta eller fått loss givarn i klumpen än men det jag tänker på är de där kolen i bakaxelgivaren du nämnde. Hur lång livslängd har de normalt? Bilen har gått 29000 mil.
Det händer nämligen inget när man tjoffar till instrumenthuset utan när den började funka igen började det med att den flimmrade upp och ner ett tag innan den gick mjukt och fint som innan.
Har kollat och sprayat alla andra kontakter med EC och kikat på baksidan instrumenthuset och sprayat där.
Känns mest troligt Att det är själva givarn bak som får kortis när det är blött eller de där kolen som man inte kände till. :roll:
Vix skrev:Nu funkar det igen för stunden efter att ha åkt runt och torkat nån timme, har inte hunnit löda om, mäta eller fått loss givarn i klumpen än men det jag tänker på är de där kolen i bakaxelgivaren du nämnde. Hur lång livslängd har de normalt? Bilen har gått 29000 mil.
Det händer nämligen inget när man tjoffar till instrumenthuset utan när den började funka igen började det med att den flimmrade upp och ner ett tag innan den gick mjukt och fint som innan.
Har kollat och sprayat alla andra kontakter med EC och kikat på baksidan instrumenthuset och sprayat där.
Känns mest troligt Att det är själva givarn bak som får kortis när det är blött eller de där kolen som man inte kände till. :roll:

Precis, det är kolen (magneter) i givaren och har bilen rullat 29 kan det vara dax, byt till en beg är att rek.
Ny vet jag inte vart man får tag på, volvo?

Mvh
Användarvisningsbild
av Vix
volvoyamha skrev:
Vix skrev:Nu funkar det igen för stunden efter att ha åkt runt och torkat nån timme, har inte hunnit löda om, mäta eller fått loss givarn i klumpen än men det jag tänker på är de där kolen i bakaxelgivaren du nämnde. Hur lång livslängd har de normalt? Bilen har gått 29000 mil.

Precis, det är kolen (magneter) i givaren och har bilen rullat 29 kan det vara dax, byt till en beg är att rek.
Ny vet jag inte vart man får tag på, volvo?

Mvh
Har kört ett tag nu utan problem och det verkar mer som det blir kortis i kontakten för det händer inget när man inte har kört i regn eller så. Blir att ta det först. Nu vet jag iaf!

Tack För Hjälpen
MVH
Hej
Har en hast-mätare på 940 som lagt av också - gick i några månader svajigt o funkade då o då. Nu helt väck.
Har mätt på ledningarna i bagaget - brun o grön/vit i svarta asken. Ger 810 Ohm vid stillastående, snurrr man hjulen eller gasar på ordentligt ändrar det sig bara upp o ner ryckigt till 820 o ner till 700 fram o tillbaka. Testar jag spänningen V/AC ut i bagaget ger den mellan 2V upp till 4-5V på tomgång vx 3-5.
Är värdena OK - då är det dags att kolla instrumentet atar jag...................
Användarvisningsbild
av Vix
mojeramstedt skrev:Hur tar man loss instrumentet på en 940 ??
En smal skruvmejsel att trycka med i de små hålen som finns i sargen, tryck tills det släpper och dra ut sargen, sedan är det 1 torx-skruv i varje hörn (4 st.). Sen är det bara att dra ut.
mvh

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]