Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Har en 855:a -93 som jag håller på att skrota ner.... Ska nu ha ur motorn, vilket sätt är enklast att ta ur den uppifrån eller ta den nerifrån med hela framvagnen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det beror väl på vad du har för möjligheter att lyfta motor / kaross med. Och vilket behov man har av att kunan rulla karossen sen. Har man möjlighet att ta den neråt till sammans med reman så ska ju det vara enklast. Jag brukar ta dem uppåt och tycker det funkar bra.
av Volvo_740_GLT
Jag har ju bara garage med motorlyft så det måste väl bli den enklaste vägen kan jag tänka mig då.... Är det något speciellt att tänka på när man lyfter ur motorn?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är inga konstigheter, se till att koppla loss allt, och gärna märka upp om kabelhärvan ska återanvändas, och ska du ta motorn uppåt så se till att den lutar ner lite på vxellådssidan när du lyfter.
av Volvo_740_GLT
Tackar för svaret... Räcker det att jag släpper spindelleden och drar ut drivknutarna ur växellådan eller måste jag lossa knutarna vid navet?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det räcker att släppa lederna och ta ur drivaxlarna ur lådan. Dock är det olika på höger och vänster sidan. På höger sida lär man släppa på stödlagerhållaren till drivaxeln och på vänster så bryter man lite försiktigt mellan "pucken" på drivaxeln och lådan för att få ut den.
av Volvo_740_GLT
Tackar så jättemycket för dom snabba svaren
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]