Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
Starkt att du vågar övningköra med en ny xc60 , jag hade inte gjort det :)
Användarvisningsbild
av Brainy
På vilket sätt är de bilarna farliga att övningsköra i?

Menar du för att de är dyra så är det väl bra att de sitter i en så säker bil som möjligt? Bilar är bara pengar... går att ersätta.
av erikx
ziaal243 skrev:Starkt att du vågar övningköra med en ny xc60 , jag hade inte gjort det :)
Jag vågar :D . Min "elev" är en tjej på 16 år och hon har kört 4 timmar i min inbytta V70 och därefter övningskört i min nya XC60 VOR. Fö. är hon inte ens min dotter :o .

Erik X
Användarvisningsbild
av apersson850
Inte för att det har med XC60 att göra, men övningskörning tycker jag är bra. Mina döttrar (den ena har några månader kvar till 18 årsdagen) har hamnat mellan 1000 och 2000 mil övningskörning, innan det blev/blir körkortsdags. Det ger en rutin som bilskolan aldrig kan fixa till.
De har kört med alla bilar vi haft tillgängliga, både egna och andras. Dessutom med släp av olika slag.

Jag är noga med att pränta in att det ska vara kvalité och framförhållning i körningen. Växlingar och kurvtagningar ska knappt märkas. Inga tvära bromsningar framför hinder som man kunde förutse.
När jag somnar som lärare vet jag att jag har lyckats... :oops:
av CrossFireX
När jag övningskör min farsas V70, som har glasfiber (plast?!) där bak så köpte jag en sådan med sugpropp. Man kan vända på sugproppen, för att antingen fästa skylten på utsidan eller insidan. Vände på sugproppen och fäste den på utsidan av rutan. Brukar torka bort skit, och sen sätta fast den. Sitter bra även på motorväg, aldrig åkt av.
av ZizzoZ
hollan skrev:men får man övningsköra med bilar utan handbroms som kan nås från passagerarsidan? när jag tog körkort fick jag inte övningsköra i min 142a för där satt kryckan till vänster om föraren men det var ju iof förra årtusendet :D
När jag övningskörde för hmm 8 år sedan så va det lika. Fick inte övningsköra när handbromsen va på vänstersida. I det fallet va det en automat med handbromsen som en pedal längst ner till vänster.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där är som sagt borta helt nu. Det är bara vid uppkörning det ställs krav, och då på riktigt dubbelkommando (för B-behörighet).
För exempelvis BE går det med vilken manuell bil som helst, bara den orkar gå minst 100 km/h.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]