Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Japp stämmer att den är från 15 kg o frammåt men valde bort dessa då jag tittade på lite dock krascher med dessa stolar. Kan bara säga att jag aldrig kommer sätta mina barn i en sådan stol. Inget sidoskydd o.s.v. Kolla i säkerhets delen av detta forum postade en tråd där för inte så länge sen.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Inget knarr i min XC60 D3 AWD heller. 800 mil på mätaren och tre månader gammal. Är mycket ljudkänslig.

/ j
av erikx
Jag har läst ditt inlägg och lägger särskilt märke till det du skriver om S-läget på automatlådan. Jag visste inte ens att jag hade ett sådant läge :o . Konsulterade därför instruktionsboken och läste mig till hur man "kopplar in" det. Jag fann också att det endast är T6- och D5-bilar som har detta läge. Iaf. något som skiljer D3 AWD vs. D5 AWD rent mekaniskt. Det blev ju en helt annan bil att köra! Känslan var som om man går ifrån lite tuggummi-aktig reaktion i växellådan till en "ren hästspark" i vissa lägen. Tack för Din sammanfattning!

Erik X
av Qualia
Med S läge så kan man ju växla själv upp och ner.. Den funktionen använder dock jag aldrig automat ska vara automat, kanske jag som är lat. Som du sa D läge är som snigel. S som häst.. Den drar ju litet mer bränsel på S läge.. Men bilen är mycket roligare att köra.. Ville man vara snål kan man ju köra på D.
av erikx
Qualia skrev:Med S läge så kan man ju växla själv upp och ner.. Den funktionen använder dock jag aldrig automat ska vara automat, kanske jag som är lat. Som du sa D läge är som snigel. S som häst.. Den drar ju litet mer bränsel på S läge.. Men bilen är mycket roligare att köra.. Ville man vara snål kan man ju köra på D.

Bara så att jag inte missförstår dig.... men automatlådan i T6 och D5 har tre olika körlägen framåt. Vanligt D, S och manuell växling. S-läget aktiverar man genom att endast föra över spaken ifrån D till höger i J-gaten under färd (utan att röra den framåt eller bakåt). Det du skriver om är läge tre, helt manuell växling, genom att föra spaken till höger i J-gaten och sedan föra den framåt eller bakåt för att växla upp eller ned. Det är en helt annan sak :) .

Erik X
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är det, och helt manuell är den inte heller. Den vägrar lägga i för höga växlar, även om man själv tycker att det kunde gå bra.

Jag använder manuellt läge mest när ska ner om branta backar, samt när jag behöver HDC (den funktionen går bara att lägga in i läge 1 och R).
av erikx
apersson850 skrev:Det är det, och helt manuell är den inte heller. Den vägrar lägga i för höga växlar, även om man själv tycker att det kunde gå bra.

Jag använder manuellt läge mest när ska ner om branta backar, samt när jag behöver HDC (den funktionen går bara att lägga in i läge 1 och R).

Håller med, ej för höga och ej för låga växlar går inte att "tvinga" i. HDC-läget hoppas jag att jag slipper använda :) . Den funktionen är ju för extermt branta backar. Däremot använder jag manuella funktionen när jag kör t.ex i Fulda-backarna i Tyskland, eller "Göteborgsbacken" sydväst om Jönköping, för att få lite mer motorbroms än vad D-läget ger vid långa utförslöpor.

Erik X
Användarvisningsbild
av apersson850
HDC är inte bara för extremt branta backar. Den ger också en känsla av lågväxel, då gasresponsen inte blir lika kraftig. Det gör det lättare att finlira när man backar med släp där det är trångt.
Dessutom verkar det som om den trycker ihop Haldexkopplingen och håller den där, vilket gör att bilen blir fullt fyrhjulsdriven (50/50) redan från början. Det är alltid mycket bättre om man kan hindra bilen från att börja slira, än om man ska försöka få stopp på ett slirande hjul när det redan har släppt.
Visserligen finns det ingen spärr/broms i axlarna (bara mellan, i det här läget) förrän det börjar slira, men så länge bilen står på någorlunda plant underlag är det ofta en rimlig fördelning av grepp mellan hjulen, även om det totala greppet är litet, så det är inget stort problem. Det är bara när man kör så nåt av hjulen knappt rör marken som det blir ett problem, men då är man egentligen ute på underlag som en sån här "jeepiserad personbil" inte är tänkt för ändå.
av Arese
Växellådan beter sig verkligen väldigt annorlunda i S-läget. Passar mycket bra vid omkörningstillfällen. Tyvärr blir gasresponsen hispig och levererar "allt" även vid måttligt pådrag - helt onyanserat. Hade varit fint om man kunde ställa in växellåsmode och gasrespons separat som i tex BMW.

Mvh
Arese

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]