NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Waiko vad har du för däck på bilen? 15" eller större?
av whoppi
Tycker bara det är ledsamt att utvecklingen går baklänges för volvo...
Jag är sugen på att byta upp min gamla V50 1.6D på snart 10.000mil till nåt nyare men blir tveksam till D2 när jag sett förbrukningen.
Provkört en skoda octavia med 105hk tdi, och den var riktigt snål. kändes snålare än min egen trots att den var sprillans ny.

för nån vecka sen körde jag långsväng med min V50 på ca 100mil landsväg/motorväg, försökte hålla mig runt 100km/h och landar på 0,46l/mil i verklig uppmätt förbrukning.
Nu sist när jag tankade fullt efter blandad körning till och från jobbet, endel värmare samt flera kallstarter. 0,54l/mil verklig förbrukning på en hel tank.
av whoppi
hittade spritmonitor.de och blev förvånad över resultaten när jag jämförde D2 motorn med drive 1.6D 109hk.
sökte på alla V50 109hk diesel och fick snittet 5,68 l/100km
sökte på alla V50 115hk diesel och fick snittet 5,79l/100km

Är det bara så att vissa D2:or drabbats av problem med hög förbrukning?
av Hakan975
Har kört ca 400 mil med min nya D2.
Snittförbrukning 5,42 l/100km när jag räknar med miniräknaren.
5,6 l/100km om jag kollar på bilens mätare.
Då är det nästan bara stadskörning och ca 15 minuters körtider. (Skjutsa ungar, åka och handla, köra på träningen..)
Knepet är att låta motorn jobba där den går bäst, snabbt upp i hastighet, hoppa över växlar under accelerationen
och sedan när du har kommit upp i fart köra med ett ägg under foten. Vanlig eco-driving alltså :D

Det är stor skillnad i förbrukningen att köra 70 på fyran eller femman.
Mellan 1500 och 1700 varv går den jäsikens billigt.
av RapsAudi
Jag har kört med S40 D2 drygt 600 mil sedan jag hämtade ut den för tre veckor sedan. Färddatorn har visat 0,57 l/mil och snitthastighet 71 km/h de senaste 500 milen. När jag jämför med tankningarna är den ännu snålare än så, under 0,55 l/mil. Det måste väl ses som bra?

Det som imponerar är att förbrukningen på färddatorn bara fördubblas när man kör i bilens maxhastighet jämfört med att köra i 80 km/h. Ökningen brukar vara mycket större än så.

Bilen har 15" hjul men har också gått med nödhjul utan att förbrukningen påverkats. Däcktryck 2,8 - 3,0 bar. Ska tilläggas att AC'n har varit avstängd sedan dag 1 och farthållaren inte använts. Det står något i displayen om dieselvärmare, så jag antar att det sitter någon form av Eberspächer i den. Det är dock inget jag har provat. Jag skulle gissa på att det är 90% landsvägs och motorvägskörning.
av Mackarena
Min D2 drar 0.55-0.6/100km men då har ac.n och cruisen användts väldigt frikostigt...
Själv tycker jag att det inte e så mycket när man har ägt en äldre bil som dragit mer...
Användarvisningsbild
av RMH
Återupptar denna gamla tråd.

Min C30 D2 -12 visar 5,1 i genomsnitt på färddatorn, men vid tankning mätte jag 5,8 med trippmätaren. Tycker detta verkar lite väl mycket. Har endast kört landsväg och motorväg.

Kan det bero på att jag använt dieselvärmaren? Har dock bara använt den 3-4 gånger under mätperioden. Och så startar den ju förstås när jag startar bilen också.
Användarvisningsbild
av Perra83
RMH skrev:Återupptar denna gamla tråd.

Min C30 D2 -12 visar 5,1 i genomsnitt på färddatorn, men vid tankning mätte jag 5,8 med trippmätaren. Tycker detta verkar lite väl mycket. Har endast kört landsväg och motorväg.

Kan det bero på att jag använt dieselvärmaren? Har dock bara använt den 3-4 gånger under mätperioden. Och så startar den ju förstås när jag startar bilen också.
Sambons C30 D3 -12 drar ungefär lika mycket oftast lite mindre faktiskt. 90/100 väg varje dag och lite i stan. Varken hög eller låg förbrukning.
Användarvisningsbild
av RMH
Perra83 skrev:
RMH skrev:Återupptar denna gamla tråd.

Sambons C30 D3 -12 drar ungefär lika mycket oftast lite mindre faktiskt. 90/100 väg varje dag och lite i stan. Varken hög eller låg förbrukning.
Lite märkligt ändå om min D2 drar mer under ungefär samma omständigheter.

Är det någon mer än mig som mätt och jämfört med färddatorn och fått en högre "verklig" siffra?
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]