NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
För mig är förbrukningen den jag mäter upp mellan tankningarna. Sedan tycker jag att det är väldigt underligt om inte tomgångskörning ingår, för jag misstänker (utan att ha sett körcykeln) att bilen någon gång "står still" vid fejkade rödljus. Stänger dom av motorn då? Sedan tycker jag också att dieselvärmarens förbrukning under drift bör inkluderas eftersom detta är en funktion som jag inte kan välja att stänga av. Sedan ytterligare en fundering som egentligen ligger lite off topic; hur är det med luftmotstånd och ac-andvändning vid EU-körcykeln?

Att man då inte ens kan komma ner till angivna siffror på färddatorn är ju desto mer anmärkningsvärt.
Jag ligger efter updateringen i Mars på ca 0,44 blandat.. Lägre än 0,42 landsväg.. Men det gäller att hålla hastigheten runt 90.. Direkt man kör över 90 sticker förbrukningen iväg...
Fick tillbaks en helt ny bil idag efter verkstadsbesöket - ryckningar och knackningar (och därmed också irritationen) som bortblåst. Programvaran var redan den senaste(!), men adaptionskörningen verkade göra susen...

Nu väntar snart närmare 500 mil på två veckor ute i Europa, ska bli grymt spännande att se vad förbrukningen kommer att hamna på :)
av hanss
whoppi skrev:var är adaptionskörning?
Kan inga tekniska detaljer.. Men när du updaterar ECM nollställer du allt som datorn "kan".. Då gör man en adaptionskörning så datorn lär sig alla vardagliga saker igen...

Någon med mer tekniskt kunnande får gärna fylla i
av matwil
Har haft min D2 på uppdatering idag efter att jag klagat på ryckningar, högt motorljud och hög bränsleförb. Servicemannen la in senaste mjukvaran. Sedan provkörde han bilen men resulatatet var inte helt okej, fortfarande högt motorljud. Han raderade ut tidigare programering av ECM och gjorde en adaptionskörning..
Vi har en ny bil efter att vi fick igen den från Volvo. Jag upplever att motor är kraftigare och går jämnare. Nu hoppas jag även att bränsleförbrukningen sjunker. Återkommer när vi tankat.
av hanss
matwil skrev:Har haft min D2 på uppdatering idag efter att jag klagat på ryckningar, högt motorljud och hög bränsleförb. Servicemannen la in senaste mjukvaran. Sedan provkörde han bilen men resulatatet var inte helt okej, fortfarande högt motorljud. Han raderade ut tidigare programering av ECM och gjorde en adaptionskörning..
Vi har en ny bil efter att vi fick igen den från Volvo. Jag upplever att motor är kraftigare och går jämnare. Nu hoppas jag även att bränsleförbrukningen sjunker. Återkommer när vi tankat.
Vad skönt att du fått ordning på bilen. Körde själv ca 200 mil i helgen.. (samma tripp har jag tagit tidigare, innan updaterad mjukvara).. Denna gång hamnade förbrukningen på 0,48 att jämföra med ca 0,70..
200milen består av 140mil på E4an 10-20 kmh+ på alla fartgränser utom under 50. Sedan 10mil stadskörning och 50 mil landsväg.
Bilen har också rullat 700mil sedan sist jag gjorde denna färd. Upplever att motorn går bättre och bättre.. kände inget större behov att växla ned till 5an vid omkörningar på E4an. I stan tycker jag fortfarande den är lite knepig ibland.. Man måste gasa ganska mycket och slira på kopplingen för att komma iväg "ryck fritt" :/.. Antar att jag måste lära om mig.
hanss skrev:
matwil skrev:Har haft min D2 på uppdatering idag efter att jag klagat på ryckningar, högt motorljud och hög bränsleförb. Servicemannen la in senaste mjukvaran. Sedan provkörde han bilen men resulatatet var inte helt okej, fortfarande högt motorljud. Han raderade ut tidigare programering av ECM och gjorde en adaptionskörning..
Vad skönt att du fått ordning på bilen. Körde själv ca 200 mil i helgen.. (samma tripp har jag tagit tidigare, innan updaterad mjukvara).. Denna gång hamnade förbrukningen på 0,48 att jämföra med ca 0,70..
200milen består av 140mil på E4an 10-20 kmh+ på alla fartgränser utom under 50. Sedan 10mil stadskörning och 50 mil landsväg.
Bilen har också rullat 700mil sedan sist jag gjorde denna färd. Upplever att motorn går bättre och bättre.. kände inget större behov att växla ned till 5an vid omkörningar på E4an. I stan tycker jag fortfarande den är lite knepig ibland.. Man måste gasa ganska mycket och slira på kopplingen för att komma iväg "ryck fritt" :/.. Antar att jag måste lära om mig.
Min V50 D2:a är ju helt ny 2012 och har bara rullat 30mil än.. men än så länge står det 5,5 l/100km i färddatorn och då har jag gasat en hel del, samt kört mycket stadskörning.
på min sitter det dessutom 17" fälgar.
Får väl se nästa gång man tankar vad den tagit, ska börja föra statistik på denna på spritmonitor.de
Annars tycker jag bilen går mjukt och fint, är positivt överraskad över den pigga motorn. betydlig bättre drag i denna än min gamla 1.6D på 109hk...
Våran färddator har inte varit exakt mot faktiskförbrukning en enda gång. Här kommer värden från våra tankningar.
tankning 1 färddator= 0,59 faktiskförbrukning= 0,56 42mil.
tankning 2 färddator= 0,53 faktiskförbrukning= 0,51 85,8mil.
tankning 3 färddator= 0,58 faktiskförbrukning= 0,52 85mil.
tankning 4 färddator= 0,54 faktiskförbrukning= 0,48 86,1mil.

Nu efter 7mil och ny mjukvara så säger färddatorn 0,47. Men jag litar inte på den så vi får se vad vi landar på när vi tankar.
Extremt besviken på min C30 D2 -11 Kör man över 90km\h så drar den ruskigt mycket
Färddatorn 0.55 = verkligförbrukning ligger på 0.65-0.7
Sämsta dieselbilen jag haft vad det gäller motorn, tur att det finns annat som väger upp. Blir en D5a eller en BMW nästa gång. Den saken är klar.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 51
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida