Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Camel skrev:Provade toppfarten vid två tillfällen på ARAL Ultimate 102 oktan bensin i Tyskland och ena gången blev det 247 km/h (GPS) och drygt 250 km/h (mätarfart) och andra gången 250 km/h (GPS) och ca 255 km/h (mätarfart). Det är mer än toppfarten enligt regbeviset som är specad till 235 km/h. Varvtalet på 5:e växeln i 250 km/h är 5200 rpm. På 6:an orkar inte motorn hålla denna fart uppe pga att varvtalet hamnar under det varvtal där motorn ger maxeffekt. Det skiljer ca 4-5 km/h mellan GPS och mätarfart på min bil.

jävlarsssss, har aldrig ägt en volvo som har gått så bra... fortaste jag pressat en volvo var en 2.4i S40, 235km/h visade det, men det kändes som om vänster foten skulle pressas ut ur chassit, mera gasen i botten går nog inte få :))))))))))))
Användarvisningsbild
av apersson850
Min gamla 850, som jag refererade till ovan, gjorde 247 km/h (enl. två olika GPS) senast jag försökte. Fortare går inte, för där slår övervarvsskyddet till.
Hastighetsmätaren hade gått utanför skalan.

Det är det fortaste jag har kört någon Volvo på allmän väg. Fortare har jag kört, men då har det varit med exempelvis Lamborghini.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
tycker inte att jag tappat poängen, i Vida kan man se om bilen har spärr eller inte och vet man vart kan man ta bort denna. (antar jag) således så kan man även se det på din bil om du haft den kvar oom man kopplar upp bilen mot vida. Då ser man om det blivit fel om den har spärr eller inte. någon anna spärr lär inte finnas det är ju som att man kör med hängslen och livrem :-)
av Bitez
hmmm... Precis min poäng.. Konstigt! men men... då kan jag med gott samvete köpa upp mig på nyare modeller så småningom förutsatt att spärren är borta, är den borta så är den borta.. eller hur? (måste ha varit ngt fel på min då...)
av Cox
Ja absolut, är spärren borta och spisen orkar dra bilen så skall det gå fortare.
Om inte så är det bara att reklamera och begära pengar tillbaka. Har själv inte testat och sett vart spärren går. Alla BMW :-) bilar har halkat efter när jag trampat på och dom har försvunnit efter 190 :-) fattar inte varför BMW ägare bara måste om eller vill prova att rejjsa med just Volvo måste vara mindre värdes komplex hahaha
av Bitez
Cox skrev:Ja absolut, är spärren borta och spisen orkar dra bilen så skall det gå fortare.
Om inte så är det bara att reklamera och begära pengar tillbaka. Har själv inte testat och sett vart spärren går. Alla BMW :-) bilar har halkat efter när jag trampat på och dom har försvunnit efter 190 :-) fattar inte varför BMW ägare bara måste om eller vill prova att rejjsa med just Volvo måste vara mindre värdes komplex hahaha

Åhhh neeejjjjjjjjjjjj, nu kommer tråden spåra ur!!!!!

;)

Lite så kände jag faktiskt på tyska autobahn (två v sedan), det va inte många som kunde hänga med, tror deras storhetstid är förbi, de flesta tyska bilar jag såg var sniik bilar, och förvånansvärt många volvosar... Tysken börjar bli resonlig :)))))))))))))))
av 2444ever
Bitez skrev:...
men det kändes som om vänster foten skulle pressas ut ur chassit, mera gasen i botten går nog inte få :))))))))))))
Gasar du med vänsterfoten? verkar omständligt :)
av Bitez
2444ever skrev:
Bitez skrev:...
men det kändes som om vänster foten skulle pressas ut ur chassit, mera gasen i botten går nog inte få :))))))))))))
Gasar du med vänsterfoten? verkar omständligt :)

Ja, gör inte alla det???? :)))))))))))))))))))))))) Annars är det ju ingen sport :)))))))))

skönt att folk är uppmärksamma här ;)
av Lövet
Om bilen är beställd utan toppfartsspärr och den ändå har det - då är bilen felbyggd. Reklamera.
av drmoh
Hej på er. Just beställt en XC70 D5 Polestar, Någon som har några nya uppgifter om bortag av fartspärren. Kör mycket i Tyskland där det ofta går över 210.

Tacksam för tips.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]