Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Skulle starta 745 i fm men den ville inte alls :evil:
Det hördes att batteriet var trött så jag la på kablar och fick upp farten men inte tände den iallafall.
Plockade ur 2 stift och kollade gnista och det verkade ok.
Testat med startgas utan ett enda tändande
Satt batteriet på laddning och lånade en annan bil under dagen,men även med nyladdat batteri tänder det inte ett enda :twisted: :-(O)

Bensinpumpen startar normalt så jag antar att den funkar ok och eftersom startgas ger noll respons känns det som det är nå´t annat

Några idee´r ?

Det har inte varit några som helst problem eller meckande innan,det enda är att den stått orörd i 3 dagar

Det är en 745:a 1991
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat så inte kamremmen kuggat över något eller några hack?

Mvh GK
av tomsa
Nu går den igen men jag vet inte varför.
Kanske för att jag gjorde ren fördelarlock och rotor eller för att jag lossade svänghjulsgivaren eller för att ha ryckt i och ur alla tänkbara och otänkbara kontakter,hotat med pressen eller så blev den på bra humör helt plötsligt
Inget logiskt vart det iallafall :???:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tvärtom är det vara helt logiskt, ett av de vanligaste felen på våra gamla bilar är oxidering och ditt isärtagande av kontaktdon och ihopsättande kan ha avlägsnat tillräcklickt mycket oxid för att det skall bli kontakt igen.

Mvh GK
av tomsa
gnestakalle skrev:Tvärtom är det vara helt logiskt, ett av de vanligaste felen på våra gamla bilar är oxidering och ditt isärtagande av kontaktdon och ihopsättande kan ha avlägsnat tillräcklickt mycket oxid för att det skall bli kontakt igen.

Mvh GK
Vad jag menade var att jag inte vet VAD som var felet eftersom den testades efter varje åtgärd men ändå inte startade men sedan bara gjorde det bara så där utan att nå´t var rört.
En glapp bil är inte kul utan det hade varit bättre att den tex startat efter rengörning av fördelarlocket eftersom jag då vetat att där låg felet
Nu vet jag alltså inte när den stannar igen och sånt junk har jag inte tid eller lust med att
Användarvisningsbild
av StefanT5
En sak att testa är att dra ur lmm när det händer och se om den startar.
Bilen kommer då gå i nödläge men du utesluter lmm den kan ställa till en del.
av tomsa
StefanT5 skrev:En sak att testa är att dra ur lmm när det händer och se om den startar.
Bilen kommer då gå i nödläge men du utesluter lmm den kan ställa till en del.
Testade detta i tidigt läge utan resultat men som sagt nu går den igen iallafall :-)-)
av tomsa
Nu är vi där igen :-(O)
Samma visa.
Har lossat alla kabelanslutningar jag hittat och sprayat elektronikspray men inget resultat.
Den startar oftast när det är "varmt" ute typ stått i solen en stund men inte på morron när det är kallare & fuktigare.
Brukar funka att rycka säkring 1 och tugga runt tills den gör ett tändande och då snabbt sätta i den igen.Då brukar den gå väldigt ojämnt med motorlampa lysande och inte gilla lågvarv.
Får man den att gå en stund så kan man stänga av den vänta en kort stund sen startar den och går så fint.
Börjar grunna på om det är nå´t som dränker den med bensin när den står för sist den brakade så dröp det av stiften och nu luktar det bensin vid startförsöken.
Dessutom låter den som genomsur när den tuggar igång.

Förslag och idee´r :?:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat om systemets tempsensor fungerar som den skall, sitter under 3:ans insug.

Mvh GK
av tomsa
gnestakalle skrev:Har du kollat om systemets tempsensor fungerar som den skall, sitter under 3:ans insug.

Mvh GK
hur kollar jag den?

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]