I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av turboälskare
Tja.
nu vet jag inte om jag är ute och cyklar helt och hållet, men jag satt och googla lite.. och letade efter info om launch control. men fann inte så mycket. men måste man ha ett annat elsystem än orginal för att kunna använda detta?

bilen är en 945 turbo, som skall trimmas.

tacksam om någon kunde komma med lite info =)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Beror ju på vilken sort man är ute efter, finns ju 2 sorters lc:

-Budgetvarianten som bara är ett ställbart mjukt varvstopp. En kanpp man trycker på och så håller man full gas och varvtalet hålls där man ställt in. Funkar bäst på sugmotorer som inte behöver bygga tryck i starten utan bara behöver hålla rätt varv, men kan även användas på turbomotorer. Dem få bilar som har lc original har en variant på detta.

-Riktig LC som funkar bra på turbomotorer. Kräver motorstyrning med möjlighet till launch, det är dessutom inte ens alla eftermarknadssystem som har möjlighet till detta även om dem flesta har det numer eller kan byggas ut för att få. Ger möjlighet att bygga laddtryck fast man står still. Man ställer om tändningen så att man eftertänder och ger på extra bränsle och flyttar ut förbränningen i grenröret för att få upp turbon i varv.

Nackdelar då? Jodå det finns det, exakt vad beror lite på vad man har för motor. LC dödar katalysatorer och ljuddämpare. Fast det är dem små bekymren egentligen. Att använde lc går väldigt hårt åt kolvringarna, turbons avgashus och grenröret pga belastningen och värmen.
av turboälskare
Okey. Tack för infon!
Tanken är att jag vill kunna bygga upp laddet innan jag sticker iväg!
ist för att köra iväg och sen få laddet. motorn kommer vara totalrenoverad, dock inte med h stakar o smida kolvar. men allt annat kommer vara nytt. så som:
alla lager
alla packningar
ny turbo
nytt extratraktor grenrör för turbo
nya oljeledningar osv
ny ic
osv. dock skall jag bara ha orginalgrenrör och orginal turbo under "inkörningen" men efter kommer antaligen en 16T,t25,kkk k24, har inte bestämt mig än.

motor kommer vara en B230FT/FK beror på vilken maskin jag kommer använda! men samma sak!
alltså en 945 Turbo 93a.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Frågan är om du tänkt igenom ditt bygge riktigt? Varför extraktorgrenrör? Ska du ändå behålla dem svagaste delarna i motorn och dessutom bara köra med en liten turbo så duger ett vanligt gjutet men portat grenrör precis lika bra.
av turboälskare
Marlboroman skrev:Frågan är om du tänkt igenom ditt bygge riktigt? Varför extraktorgrenrör? Ska du ändå behålla dem svagaste delarna i motorn och dessutom bara köra med en liten turbo så duger ett vanligt gjutet men portat grenrör precis lika bra.
ja jo, du har väl rätt på den delen. men tanken med extraktor är väl pga orginalet är sprucket. och tänkte att man lika väl kunde köra på en nytt och frächare. sen blir det väl lite snyggare också =)

fan även denna manual till föregående länk!
http://www.omextechnology.co.uk/OMRLCLC.pdf

tror du att de är värt att prova på detta?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Extraktor har en tung nackdel, det lär upptäckas av besiktningen och kan ge upphov till en massa bekymmer. Sen lär det i slutänden bli dyrare/mer jobb med att installera.

Personligen hade ag inte köpt en sån där. Det är sällan man använder dem, dem sliter en hel del på motorn och eftersom du ändå inte kan använda den till att bygga laddtryck med så ser jag ingen större poäng med den. Men visst är det ju ingen nackdel att hålla rätt startvarv.

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]