Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Jag har nyligen skaffat mig en ny tryckklocka. Den gamla var inte justerbar, trots att det borde varit det då jag har en FT.

Men jag ska justera upp trycket till 1,0 (ja, jag har skaffat nya chip. Ska klara ca 1,2) så att jag har lite marginal. Men jag vill inte ha en fast monterad mätare, jag nöjer mig med den som finns i instrumentet. Därför vill jag ha en för inställning bara, och jag har tänkt mig att man sätter ett T-rör på slangen till instrumentet, och sedan en lös mätare under tiden jag ställer in laddtrycket.

Vilken mätare ska jag köpa? Vill inte ha någon fast monterad så billigast möjliga som jag kan ha löst. Jag har sökt på nätet och efter ett otal sidor hittat den här. Duger den? Finns det billigare?

http://www.creatix.se/autogauge-black-l ... bar/3106-0
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Om du ändå inte ska ha en monterad rekommenderar jag att låna en bra mätare av någon eller köpa en industrimätare, till exempel en sån man har till kompressorer och liknande. Billiga mätare är ofta opålitliga och kan ge lika bra/dåligt resultat som att gå efter mätaren i instrumenthuset.
Användarvisningsbild
av erikn
Men tar inte de stryk när det blir undertryck? Om de klarar det så ska jag skaffa en sån i stället. Rekommendation på lämplig industrimätare?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
erikn skrev:Men tar inte de stryk när det blir undertryck? Om de klarar det så ska jag skaffa en sån i stället. Rekommendation på lämplig industrimätare?
Nej, det tar inte stryk. Då skulle dem ju gå sönder när dem ligger i kartongen då det inte är tryck i dem från fabrik..? Vettiag tryckmätare kan väl i stort sett vilken järnhandel / verktygsförsäljare som helst skaka fram.
Användarvisningsbild
av erikn
Du missförstår mig. Att kalla det vakum är ju en överdrift, även om de flesta kallar det vakumslangar. Men undertryck (jämfört med omkringvarande luft) blir det i alla fall när man inte gasar så mycket. När man har lite gas så är ju motorn lika som en sugmotor, dvs det är undertryck i insuget. Om de tål det så är det ju inga problem.
av Meshugghen
Jag har en laddtrycksmätare som "bara" går till 1.5 bar, den ger en iaf en någon såndär bra visning om vart man ligger i ladd. Tyvär är dom inte helt lätta att få tag på.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har haft lite annat för mig just nu, har inte haft tid att höra med Järnaffären eller liknande. Hittade en mätare på nätet som verkar perfekt, tyvärr stod inget pris. Har uppgiften hemma om företag. Men den var från -1 - 2,5 bar. Skulle passa mig utmärkt.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]