Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låsning sker under acceleration också, om man inte accelererar för häftigt, åtminstone. Gör man det byter den nog växel istället. Men man kan se små ryck i varvräknaren under acceleration, ryck som uppenbarligen kommer när låsningen överbryggar momentomvandlaren.

Glöm inte att momentomvandlaren är just det, en momentomvandlare. När slirningen är som störst brukar de ge upphov till ungefär en fördubbling av momentet genom omvandlaren. Den är bra när en tung husvagn ska igång.
Glöm nu inte att "mojja" har 245 hk effektoptimerat i en D3:a...utnyttjar man alla dessa hästar så drar den mycket mer än vad en D3 som standard har 163 hk, detta är över 80 hk utöver vad den motorn skall ha.
Ett enkelt sätt om man nu tycker att bilen drar för mycket bränsle är att ta bort effektoptimeringen.
Kan garantera att det är nära nog omöjligt att få en D3 AWD aut. att dra över en liter/milen.
Se min uträkning ovan. Det behövs inte mer än runt 30 hk för att köra i 100 km/h. Det är då man har "normal" förbrukning.
Det går förstås åt betydligt mer om man ofta ska utnyttja hela stuteriet.
Steff 99 skrev:Glöm nu inte att "mojja" har 245 hk effektoptimerat i en D3:a...utnyttjar man alla dessa hästar så drar den mycket mer än vad en D3 som standard har 163 hk, detta är över 80 hk utöver vad den motorn skall ha.
Ett enkelt sätt om man nu tycker att bilen drar för mycket bränsle är att ta bort effektoptimeringen.
Kan garantera att det är nära nog omöjligt att få en D3 AWD aut. att dra över en liter/milen.

Det är det säkert men glöm inte heller bort att detta är samma motor och drivlina som d5 205 hk är då är inte effektöknkningen mer än 40 hk:)
Men du har en annan programvara, där ingen riktigt vet vilka parametrar som är ändrade, det kan påverka förbrukningen,
20" hjul höjer säkert förbrukningen också.
Körsättet ger ytterligare skillnader.
70 literstank räcker normalt minst 70 mil med Polestar och 225 hk, det är en hyfsad dagsetapp, men självklart så kunde det vara 100 liter och 300hk, men med tanke på flertalet kör sina XC60 minst 90-95 mil på en tank så kan vi väl ändå säga " varför klaga"
vi själva har ju påverkat hur långt vi kommer och dessutom betalat extra för att den skall dra extra mycket genom att montera 20" och optimerat motorn. 8)
Steff 99 skrev:70 literstank räcker normalt minst 70 mil med Polestar och 225 hk, det är en hyfsad dagsetapp,.
Märkligt, 70 mil åkte jag med mitt stora släp lastat till dryg 2-ton förra vecka på en tank. Vägde nog strax över 2,2 ton :oops:

Kopplar man av det går det ju över 110 mil, i alla fall med manuell.

De sista hästarna över 205/215 hk utnyttjar man ju bara vid rödljusrace och när man ska om en tradare så en "optimering" borde ju påverka minimalt,
Ärligt talat så klagar jag verkligen inte på bränsle förbrukningen bara att jag får tanka så många ggr per vecka:( hade jag haft en 110 l tank o bilen dragit 1.5 l/milen hade jag varit nöjd:)

Men är även överlycklig över att jag trivs så himla bra med bilen så att det enda som finns att klaga på är att jag ofta får besöka en mack:) hade kännts bra mycket djävligare om det hade varit verkstaden jag hade behövt besöka så många ggr. Det var ju fallet med en annan ny Volvo jag ägde:(
apersson850 skrev:
VolvoB20 skrev:Märkligt, 70 mil åkte jag med mitt stora släp lastat till dryg 2-ton förra vecka på en tank. Vägde nog strax över 2,2 ton :oops:
Låter lite lätt olagligt, tror jag. :lol:
XC70n drar ju 2100 kg så det var nog cirka 100 kg överlast :oops: Släpet klarar 2,7 ton så där var mycket kvar :D
Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]