Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
s6025t skrev:En ny bensinmotor typ T4 har också en extravärmare fast den är eldriven för de har inte så mycket överskottsvärme dom nya bensinmotorerna heller.Strömmen till extravärmaren måste ju tas någonstans ifrån med så den drar mer på vinter den med när generatorn får ladda..
Intressant information, någon som vet vilken effekt detta värmelement är på i T3 och T4? Och innebär det att dessa motorer har långsam uppvärmning när det
är kallt ute, säg runt 10-15 minus och då med sämre värmekapacitet för kupe mm. ?

Och mer, kommer man få problem med batterikapaciten vintertid om man bara kör 15 km var gång morgon och kväll.
av MattiasD
LasseKongo skrev:Är du säker på detta ? Jag tycker personligen det är lättare att hålla sig närmare EU siffrorna om man har en starkare motor.
Tog för skojs skull fram siffrorna från Auto & Motorsports test av V60 där man testat olika motoralternativ:

Motor/EU förbrukning/testförbrukning/procentuell avvikelse
T3 6,7/8,4 = +25,3%
T4 6,6/8,5 = +28,8%
T5 8,1/9,8 = +20,1%
T6 AWD (aut) 10.2/11.1 = +8,8%
1.6D 4,5/5,7 = +26,7%
D3 5,1/6,5 = +27,5%
D5 (aut) 6,3/7,5 = +19,0%

Enligt deras testkörning avviker ju T6 klart minst från EU cykeln och på andra plats kommer D5 med automat, och sedan T5.
Funderade på T5 innan jag beställde min T6:a, bl.a då den på pappret drar betydligt mindre, i verkligheten verkar det inte vara så stor skillnad.
AWD, automat och 2 extra cylindrar och bara 1 dl extra / mil för T6, inte så illa tycker jag.
Effekten utnyttjas inte på långa vägar i EU cykeln och detta gynnar större motorer. T ex sker acceleration 0-70 under 20s. Det klarar mindre motorer lika bra som större. Men i verkligheten utnyttjar föraren den effektstarkare motorn med ökad förbrukning som följd. För annars fanns det inget skäl att välja den större motorn. Så om vi antar att med verklig förbrukning också använder den kraft som finns i motorn, så bör det vara större skillnad i förbrukning på större motorer jmf mindre. Dieselmotorer som har hög verkningsgrad vid låga eftektuttag gynnas också i EU cykeln.

Intressnata siffror från AMS. Men för att kunna dra någon slutsats från dom måste vi veta hur AMS gör sin mätning. Vet du hur?
av s6025t
Effekten är stor på värmeelementet PTC den har den största säkringen i hela bilen 100A så den drar mycket ström o startar automatiskt om tempen är under 14+grader.
Det är bara här i norden dieselbilarna har den effektivare bränslevärmaren i varmare länder har dieseln elvärmare också.
Så en diesel har ju en mer avancerad värmare som går att styra manuellt o komplettera med tidur eller fjärrstart
Läs här i instruktionsboken om värmaren på sidan 157 http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p13336.pdf
MattiasD skrev:
LasseKongo skrev:Är du säker på detta ? Jag tycker personligen det är lättare att hålla sig närmare EU siffrorna om man har en starkare motor.
Tog för skojs skull fram siffrorna från Auto & Motorsports test av V60 där man testat olika motoralternativ:

Motor/EU förbrukning/testförbrukning/procentuell avvikelse
T3 6,7/8,4 = +25,3%
T4 6,6/8,5 = +28,8%
T5 8,1/9,8 = +20,1%
T6 AWD (aut) 10.2/11.1 = +8,8%
1.6D 4,5/5,7 = +26,7%
D3 5,1/6,5 = +27,5%
D5 (aut) 6,3/7,5 = +19,0%

Enligt deras testkörning avviker ju T6 klart minst från EU cykeln och på andra plats kommer D5 med automat, och sedan T5.
Funderade på T5 innan jag beställde min T6:a, bl.a då den på pappret drar betydligt mindre, i verkligheten verkar det inte vara så stor skillnad.
AWD, automat och 2 extra cylindrar och bara 1 dl extra / mil för T6, inte så illa tycker jag.
Effekten utnyttjas inte på långa vägar i EU cykeln och detta gynnar större motorer. T ex sker acceleration 0-70 under 20s. Det klarar mindre motorer lika bra som större. Men i verkligheten utnyttjar föraren den effektstarkare motorn med ökad förbrukning som följd. För annars fanns det inget skäl att välja den större motorn. Så om vi antar att med verklig förbrukning också använder den kraft som finns i motorn, så bör det vara större skillnad i förbrukning på större motorer jmf mindre. Dieselmotorer som har hög verkningsgrad vid låga eftektuttag gynnas också i EU cykeln.

Intressnata siffror från AMS. Men för att kunna dra någon slutsats från dom måste vi veta hur AMS gör sin mätning. Vet du hur?

Vet inte hur AMS gjort, men då dom publicerar siffrorna i samma tabell får man väl utgå från att det körts likadant med alla motorer för mätningen,
annars är ju siffrorna inte mycket att ha.
Man kan misstänka att deras testcykel är betydligt hårdade än EU (inte så himla svårt), och då verkar dom svaga motorerna straffas procentuellt mer,
vilket kanske inte är så konstigt då en stor motor förmodligen inte behöver stressas lika mycket som dom mindre. Förbränningsmotorer, och i synnerhet
bensinturbo drar ju rejält mycket mer när man börjar pressa dom.
av Lövet
MattiasD skrev:Men i verkligheten utnyttjar föraren den effektstarkare motorn med ökad förbrukning som följd. För annars fanns det inget skäl att välja den större motorn.
Det där är inga fakta. Det är enbart ett antagande från din sida.

Det finns många skäl att välja en större motor såsom dragkapacitet och reserver.
andreas_lofgren skrev:
MattiasD skrev:Men i verkligheten utnyttjar föraren den effektstarkare motorn med ökad förbrukning som följd. För annars fanns det inget skäl att välja den större motorn.

Det finns många skäl att välja en större motor såsom dragkapacitet och reserver.
Håller med, jag har inga planer på att gasa speciellt mycket mer med T6:an än den nuvarande. Det är som sagt trevligt att ha lite reserver, och
sen går ju en rak sexa så mysigt också. Finner snarare att man av någon anledning kör lugnare och mer avstressat när man vet att man har resurser,
men det är väl för att man har blivit så j-a gammal och förnuftig eller nåt...
apersson850 skrev:Verkningsgraden för en diesel är fortfarande betydligt högre än för en bensinmotor. Det var det jag syftade på.
Den vinsten äts upp av att tillsatsvärmaren måste kompensera för den utvädrade värmen via avgaserna.
av Lövet
Endast vid låg temperatur
av MattiasD
LasseKongo skrev:
andreas_lofgren skrev:

Håller med, jag har inga planer på att gasa speciellt mycket mer med T6:an än den nuvarande. Det är som sagt trevligt att ha lite reserver, och
sen går ju en rak sexa så mysigt också. Finner snarare att man av någon anledning kör lugnare och mer avstressat när man vet att man har resurser,
men det är väl för att man har blivit så j-a gammal och förnuftig eller nåt...
Hur som helst, det allt kokar ner i är att jag efterlyser en mer rättvis mätmetod än EU cykeln.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]