Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shankly
Tjena!
Behöver lite hjälp av expertisen.

Har en 850 -93 (jag är tredje ägaren på den) med viss problem-historik. Jag är inte superhändig med bilar men försöker återge det så gott det går ändå.

Vintertid har det funnits problem med att bilen stannat, oftast efter en stunds körande. Gärna efter att bilen stått ett tag. Något som förvärrats succesivt fram till i våras då det blev "rena natta". Under tiden har vi trott på isproppar, det har också hjälpt med k-sprit/etanol samt att hålla en någorlunda full tank. Genom att tanka med bensin och en skvätt etanol/k-sprit har bilen startat igen efter ett tag. Men så en gång i våras var olyckan framme och då hjälpte absolut ingenting och bilen gick inte att få igång ö h t. En felsökning senare visade att bränslefiltret var igensatt och att bränslepumpen var slut.

Med fräscht filter och ny pump har bilen gått rätt bra, men med tendenser till lätta ryck vid gaspådrag i låg hastighet. Samma tendenser som då den lade av på vintrarna, men den har fortsatt gå numer. Fram till alldeles nyligen.

Den tar mycket olja, ett rätt vanligt problem innan -94 års modeller har jag läst. Detta är dock inget jag valt att åtgärda ännu då det trots allt gått rätt bra. Det är inte ohållbart mycket som den drar om man säger så.

Men nu häromdagen så dog bilen helt plötsligt på ett "sämre" valt ställe med mycket trafik, alldeles efter ett kortare stopp. Motorn tände till några gånger men startade inte, förutom en gång då tomgången "bluddrade" 2-3 sek innan den dog igen. Att leta upp felet var inte att tänka på förrän jag var hemma igen då det var olägligt som f-n :evil:. Där hemma visade det sig att oljan var slut. Har inte kollat nivån på ett tag men hade fyllt på ett tag innan. Bilen har inte gått så mycket att det borde tagit slut egentligen. Men det är sak samma.

Det som är konstigt är att oljelampan inte indikerade något och att motorn startade direkt då jag fyllde jag på oljan igen. Borde inte motorn ha skurit då oljan tagit slut? Har inte kört något sedan det hände för övrigt.

Det jag undrar över är alltså det senare, varför den dog och sedan startade direkt med lite olja. Själva oljeläckaget kan jag läsa mig till att åtgärda så ägna inte det någon direkt uppmärksamhet :)
av lennta
bara en tanke det kan vara kamaxelgivaren som ger en dålig signal så var det på min 93
Användarvisningsbild
av Carina
Shankly skrev:Tjena!
Behöver lite hjälp av expertisen.

Har en 850 -93 (jag är tredje ägaren på den) med viss problem-historik. Jag är inte superhändig med bilar men försöker återge det så gott det går ändå.

Vintertid har det funnits problem med att bilen stannat, oftast efter en stunds körande. Gärna efter att bilen stått ett tag. Något som förvärrats succesivt fram till i våras då det blev "rena natta". Under tiden har vi trott på isproppar, det har också hjälpt med k-sprit/etanol samt att hålla en någorlunda full tank. Genom att tanka med bensin och en skvätt etanol/k-sprit har bilen startat igen efter ett tag. Men så en gång i våras var olyckan framme och då hjälpte absolut ingenting och bilen gick inte att få igång ö h t. En felsökning senare visade att bränslefiltret var igensatt och att bränslepumpen var slut.

Med fräscht filter och ny pump har bilen gått rätt bra, men med tendenser till lätta ryck vid gaspådrag i låg hastighet. Samma tendenser som då den lade av på vintrarna, men den har fortsatt gå numer. Fram till alldeles nyligen.

Den tar mycket olja, ett rätt vanligt problem innan -94 års modeller har jag läst. Detta är dock inget jag valt att åtgärda ännu då det trots allt gått rätt bra. Det är inte ohållbart mycket som den drar om man säger så.

Men nu häromdagen så dog bilen helt plötsligt på ett "sämre" valt ställe med mycket trafik, alldeles efter ett kortare stopp. Motorn tände till några gånger men startade inte, förutom en gång då tomgången "bluddrade" 2-3 sek innan den dog igen. Att leta upp felet var inte att tänka på förrän jag var hemma igen då det var olägligt som f-n :evil:. Där hemma visade det sig att oljan var slut. Har inte kollat nivån på ett tag men hade fyllt på ett tag innan. Bilen har inte gått så mycket att det borde tagit slut egentligen. Men det är sak samma.

Det som är konstigt är att oljelampan inte indikerade något och att motorn startade direkt då jag fyllde jag på oljan igen. Borde inte motorn ha skurit då oljan tagit slut? Har inte kört något sedan det hände för övrigt.

Det jag undrar över är alltså det senare, varför den dog och sedan startade direkt med lite olja. Själva oljeläckaget kan jag läsa mig till att åtgärda så ägna inte det någon direkt uppmärksamhet :)
Är ingen som helst expert på detta men.....
Min dog på mindra bra och dåliga ställen med och i slutet vågade jag knappt köra bilen :(
Bytte kamaxelgivaren,nån tempkännare som sitter vid luftburken, men det visade sig att det var det "ökända" bränslerelät" som sitter under säkringsdosan och i "volvomun" heter 103. 300:- på volvo... tryck i och kör..... fast du borde helt seriöst få din olja att stanna där den ska vara :?
Och att den startade när du stod hemma och fyllde olja berodde nog att lödningen som i relät "spricker" svalnade under tiden...

Har du läst ut några felkoder?
av lennta
när jag hadde fel på bränslerelät, så bluddrade det inte utan bilen bara la av på direkten, den bara tvär dog utan förvarning, men tycker det är ovanligt mkt fel på 850 har en glt själv ska jag nu byta till en amason eller en gammal 940 är trött på alla fel 850 har. det märker man på det här forumet men det är en skön bil att köra trevlig sommar på er alla
Användarvisningsbild
av Carina
lennta skrev:när jag hadde fel på bränslerelät, så bluddrade det inte utan bilen bara la av på direkten, den bara tvär dog utan förvarning, men tycker det är ovanligt mkt fel på 850 har en glt själv ska jag nu byta till en amason eller en gammal 940 är trött på alla fel 850 har. det märker man på det här forumet men det är en skön bil att köra trevlig sommar på er alla
Jag tror inte 940 eller amazon har mindre fel än en 850
Min 93á GLE jag hade var det igentligen bara relät som bråkade sen gick den hur bra som helst.
Skötte mina oljebyten och tänddelar, så var det bara slitdelar såsom bromsar,fjädersäten och lite stag jag bytte på den.
Synd bara att den blev stulen.....

Nu rullar jag i en 95á GLT och det är samma sak där... slitdelar ska bytas nu under semestern då jag inte hann färdigt med allt innan.
Den tuffar och går den med :)

Men alla får vi lova att tycka annorlunda :-)
av *pettson*
lennta skrev:när jag hadde fel på bränslerelät, så bluddrade det inte utan bilen bara la av på direkten, den bara tvär dog utan förvarning, men tycker det är ovanligt mkt fel på 850 har en glt själv ska jag nu byta till en amason eller en gammal 940 är trött på alla fel 850 har. det märker man på det här forumet men det är en skön bil att köra trevlig sommar på er alla
Eftersom du känner att en amazon är bättre än t.ex 850.
Eller att 940 är en bättre konstruktion trots att 90% är densamma. Ja då ska du nog inte tveka. Köp amazon.
Även amazoner var mystiska mot sina ägare på sin tid. Men då som nu så är det kunskap som får igång dom.
Vad du än inhandlar, när du än inhandlar det och vart du än gör det och i vilket skick det än är i så är det alltid kunskap som kommer hålla det levande.
Utan kunskap och utan vilja till kunskap dör precis allt.
av lennta
helt rätt men tycker det var bättre fö,r mkt mindre elektonic och dom flesta kunde fixa själv även med tummen mitt i handen, så är det ha de bra alla ps amason är en jä... bra å fin bil vilka former
av *pettson*
lennta skrev:helt rätt men tycker det var bättre fö,r mkt mindre elektonic och dom flesta kunde fixa själv även med tummen mitt i handen, så är det ha de bra alla ps amason är en jä... bra å fin bil vilka former
Samma personer som kunde fixa då, kan fixa nu. Skillnaden är att man måste tänka efter.. FÖRE.
av Shankly
Tack för snabba svar!

Har lite fullt upp med annat så jag har inte riktigt grävt ned mig i problemet än. Har inte kört bilen något förrän igår då jag flyttade den pga av tidsbegränsad parkering. Den startade då på en gång, inte helt ren tomgång till en början men efter lite gas så gick den renare. Körde bara ett 50-tal meter och den gick utan att stanna iaf. Men det luktade lite och jag såg sedan att oljenivån minskat några mm på stickan. Bilen har stått 5 dygn och gått 50-100 m alltså. Det var även en färsk oljefläck på gamla parkeringsplatsen.

Som någon undrade, jag har inte läst ut felkoderna. Tror inte jag fixar det heller.

Har bestämt mig för att sälja bilen hur som helst. Frågan är hur jag ska göra. Har antagligen inte ekonomin att åtgärda oljeläckaget, fixar det absolut inte själv heller. Vad kan det kosta i runda slängar? Såg som sagt att det är rätt vanligt problem på tidigare 850-modeller.
av Shankly
Kom på att jag inte knöt ihop den här säcken. Jag bytte bränslerelät och sedan gick den klockrent de 15-20 mil som behövdes till platsen där den ska säljas framöver. Mao verkar problemet vara ur världen.

Tack för hjälpen!
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]