Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Någon som har provkört båda varianterna och har kommentar om detta?

/Lennart
Användarvisningsbild
av Tallberg
hej
kan bara ge dig info om de bägge växellådorna ej motorerna då jag bara har provat T3 T5 och D5.
Men iaf, om växellådorna så tycker jag att powershiften är överlägsen geartronic lådan. den är betydligt rappare att växla än sliromaticen och drar mindre bränsle. Som sagt jag har bara kört 150 mil med min t5 powershift och är än så länge jätte nöjd med hela bilen.
T3:an däremot är ok för den som vill köra snålt och så, men en upphetsande körupplevelse det kan man glömma.. Så ja undrar om det verkligen kan bli så stor skillnad upp till t4:an som i grunden är samma Ford motor som T3:an.
Men om ja enbart fick välja mellan D3 å T4 så skulle ja välja D3.
av Erst
Jag tror att man får lägre bränsleförbrukning med D3 och traditionell automat än T4 med powershift. Siffrorna för Volvos rad-femmor är inte riktigt lika optimistiska som för fords bensin-fyror (eco-boost).

Sen tycker jag personligen att vanliga automaten växlar snabbare än powershiften, särskilt om man ska göra dubbelnerväxlingar eller byta mellan D och R.

Så om den extra kostnaden för D3 automat (inköp och skatt) är acceptabel så skulle jag tagit den om jag var i din sits.
Nedväxlingar flera steg är ofta sega med dubbelkopplingslådor (har inte kört Volvos, men andra fabrikat). En dubbelkopplingslåda kan ju bara växla från en udda till en jämn växel, eller tvärtom, inte från läge sex till fyra, exempelvis.

Tänk också på att dubbelkopplingslådorna ofta får problem vid rangering av större släpfordon. Kopplingarna här lätt för att överhettas i sådana situationer. Backa med en husvagn i uppförsbacke på en ojämn betesmark, som jag gjorde häromveckan, är ingen höjdare med lådor med dubbelkoppling. Då är den konventionella automaten att föredra, eller en manuell låda, där en kunnig förare kan använda kopplingen på ett sätt som inte sliter och värmer den i onödan.
av MattiasD
Erst skrev:Jag tror att man får lägre bränsleförbrukning med D3 och traditionell automat än T4 med powershift. Siffrorna för Volvos rad-femmor är inte riktigt lika optimistiska som för fords bensin-fyror (eco-boost).
Vad grundar du detta på? Jag vill påstå tvärtom - ju större motor, dessutom diesel, ju längre ifrån EU cykeln. Det bekräftas också i forumet:

T4 ligger på 0,8-0,9 l/mil. EU cykel 0.7 l/mil.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=66857

D3 ligger på 0,7-0,8 l/mil. EU cykel 0.55 l/mil.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 8&p=544182

På vintern blir skillnaden större då D3 använder bränslevärmare för att kompensera värmeförlusterna i dieselmotorn.
av MattiasD
apersson850 skrev:Det är för att kompensera att det inte finns tillräckligt med värmeförluster i dieseln som värmaren går igång på vintern.
Det beror ju på vad man menar med värmeförlust. Pga att dieselmotorn går på luftöverskott går värmen ut genom avgasröret. I en otto stannar värmen kvar i motorrummet och kan användas för att värma kupen. Värme som används för att värma kupen anser jag inte vara någon förlust.
av s6025t
En ny bensinmotor typ T4 har också en extravärmare fast den är eldriven för de har inte så mycket överskottsvärme dom nya bensinmotorerna heller.Strömmen till extravärmaren måste ju tas någonstans ifrån med så den drar mer på vinter den med när generatorn får ladda..
MattiasD skrev:
Erst skrev:Jag tror att man får lägre bränsleförbrukning med D3 och traditionell automat än T4 med powershift. Siffrorna för Volvos rad-femmor är inte riktigt lika optimistiska som för fords bensin-fyror (eco-boost).
Vad grundar du detta på? Jag vill påstå tvärtom - ju större motor, dessutom diesel, ju längre ifrån EU cykeln. Det bekräftas också i forumet:

T4 ligger på 0,8-0,9 l/mil. EU cykel 0.7 l/mil.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=66857

D3 ligger på 0,7-0,8 l/mil. EU cykel 0.55 l/mil.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 8&p=544182

På vintern blir skillnaden större då D3 använder bränslevärmare för att kompensera värmeförlusterna i dieselmotorn.
Är du säker på detta ? Jag tycker personligen det är lättare att hålla sig närmare EU siffrorna om man har en starkare motor.
Tog för skojs skull fram siffrorna från Auto & Motorsports test av V60 där man testat olika motoralternativ:

Motor/EU förbrukning/testförbrukning/procentuell avvikelse
T3 6,7/8,4 = +25,3%
T4 6,6/8,5 = +28,8%
T5 8,1/9,8 = +20,1%
T6 AWD (aut) 10.2/11.1 = +8,8%
1.6D 4,5/5,7 = +26,7%
D3 5,1/6,5 = +27,5%
D5 (aut) 6,3/7,5 = +19,0%

Enligt deras testkörning avviker ju T6 klart minst från EU cykeln och på andra plats kommer D5 med automat, och sedan T5.
Funderade på T5 innan jag beställde min T6:a, bl.a då den på pappret drar betydligt mindre, i verkligheten verkar det inte vara så stor skillnad.
AWD, automat och 2 extra cylindrar och bara 1 dl extra / mil för T6, inte så illa tycker jag.
Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]