Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zappox
Hej! Skriker lite metalliskt vänster bak när jag bromsar och beläggen är slitna så jag försökte ge mig på att byta dessa.

Kom så långt att jag knackade ur sprintarna och kände på beläggen, men de verkade sitta fast!? Hur går jag vidare? Aldrig gjort detta förut så jag tar det säkra före det osäkra och frågar här :) Hur kommer ni åt att göra rent och lägga kopparpasta utan att lossa oket? När man för in de nya beläggen är det bara att klämma isär oket?

//Martin
Användarvisningsbild
av Nexus
jag brukar ta en stor mejsel och bryta tillbaka kolvarna innan jag tar ut klossen, Går det ej så kärvar troligtvis kolvarna. Går allt lätt så är det bara skrapa rent med en mejsel eller verktyg för ändamålet och montera nya klossar.
Är du helt osäker så köp en Haynes gör det självbok :D
av zappox
Ok, jag använde inte speciellt mycket våld tänkte det är bäst att höra sig för innan...Ska ge det ett nytt försök, tack för svar.
Användarvisningsbild
av Nexus
våld ska ej behövas orkar du ej trycka tillbaka de man handkraft och en mejsel så kärvar de
Användarvisningsbild
av Alfredo
Borttagning, stoppa in en meisel i hålen till sprintarna och bryt lite så brukar de komma ut. Sedan kolla att kolvens skyddsgummi är helt och att den rör sig, rengör oket där beläggen ska sitta. Nu ska de nya beläggen gå in utan problem.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]