Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Japp, igår lånade jag med meg en S60 med Drive motoren. Vurderer som sagt en V60, men vi hadde ikke V60 med Drive som demobil akkurat nå, så da ble det en S60. Generelt nøjd med opplevelsen, god å kjøre, lydsvak osv. MEN, provade den et strekk på motorvegen her hjemme. Nollade computeren når jeg lå på E6, og hadde cruisecontrol på 120 km/t. Relativt flat strekke, helt javn fart, verken bromsade elelr accellererade. Fikk da ett snittforbruk på 0.61 l/mil over 3-4 mil. Er dette normalt forbruk, eller vil dette gå ned lite etter som motoren får litt fler mil på seg? Den hadde gått 300 mil. Synes ikke det var så imponerande. Kjørde samme strekket med min -99 BMW 520 bensin automat idag, og hadde snittforbruk på 0.82...

Ellers fungerade Drive motoren ok, ingen racer, men holdt uanstrengt motorvegstempo. Der jeg saknade større motor mest, var vid påkørning på motorveg, der synes jeg det gikk lite før tregt.
S60 DRIVe drar enligt uppgift 0,39 vid landsväg. Vilket då är ca 90 km/h. För varje 10km/h du ökar på, så ökar bränsleförbrukningen med ca 0.7 dl. Så +30 km/h ger 2.1 dl/mil mer, således 0,60. Helt i sin ordning mao. Jag förutsätter här att du förstås körde på sexans växel. Men uppgiften jag fått från min säljare är att ja, bränsleförbrukningen sjunker efter 1000-1500 mil. Jag är dock skeptisk till denna information.
0.39 är vad ska man kalla det... teoretisk fantasiförbrukning.
Jag har en V50 med samma motor "115hk" och om jag ska landa på 0,39 så går det inte att ligga över 80km/h.

Körde från göteborg - oslo och tillbaks , höll då ca 100km/h hela vägen och landade 0,46 l/mil i verklig förbrukning. färddatorn sa 0,43l/mil (obs detta med min gamla V50 1.6d 109hk.
Min ligger på ca 0,55-0,62 enligt färddatorn vid "icke eco"-körning i framför allt Storstockholmsområdet. Gått 800 mil. Körde en lugn 70-80-sträcka och fick fram snittet 0,41 på färddatorn, men om man dundrar på i 120++ drar den mycket ;)
Förvänta dig inte mer än maximalt några centiliter i minskad förbrukning vid inkörd bil. Som beskrivs ovan är det ägg under gaspedalen, aldrig motvind, aldrig lastad bil, max däckstryck för att ens nå i närheten av EU-cykelns förbrukning.
hej,
Jag körde 70 mil till smögen och tillbaka med min v60 T5 powershift i helgen, ja kom ner i 0.75L per mil och körde då på farthållaren ungefär halva sträckan. Så jag är jäkligt nöjd. volvos siffror säger 0,66L för landsväg men det blir nog svårt..
Min bil har rullat 150mil så vi får se om den kommer gå snålare framöver. Iof var det ju inte den snålaste motorn ja tog, Man måste ju ha roligt bakom ratten också! :D
Mvh Johan

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]