Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
#546667
hej!
Jo jag har en 245 -88B som typ var tionde startförsök inte vill starta, den drar runt fint och soppa kommer det( har provat plocka lös tryckröret), sen är det bara att vänt ca en halvtimme då smäller en direkt och går hur fint som helst. senaste gången så tände den till och sen dog den och ville inte alls, provade ca 20 ggr att dra på nyckeln men icke. Något störande fel när det verkar vara "självläkande". Min teori är att det kan vara olja på impulsgivaren från svänghjulet men jag vet inte om den håller. den läcker från vevaxeltätningen litegrann. är det nån som har nån annan teori?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#546684
Du kan ha ett defekt kablage till impulsgivaren, kolla kontaktstycket och mät upp kablaget.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
#547108
emil_yttervik skrev:hej!
Jo jag har en 245 -88B som typ var tionde startförsök inte vill starta, den drar runt fint och soppa kommer det( har provat plocka lös tryckröret), sen är det bara att vänt ca en halvtimme då smäller en direkt och går hur fint som helst. senaste gången så tände den till och sen dog den och ville inte alls, provade ca 20 ggr att dra på nyckeln men icke. Något störande fel när det verkar vara "självläkande". Min teori är att det kan vara olja på impulsgivaren från svänghjulet men jag vet inte om den håller. den läcker från vevaxeltätningen litegrann. är det nån som har nån annan teori?
Hade samma problem i vintras, gick tomefan inte å få igång den så ja bad en kompis bogsera å så om vi kunde starta då å det gick tjöt som fan i fläktremmen men igång gick den =) du kan ju testa det iaf
av emil_yttervik
#547428
jo jag får inte fram några felkoder på ena plinten, med på den andra så verkar det helt dött, blinkar inte nått alls. sist jag kollade iaf.
vi kör met småkörningar med bilen, typ 300 meter. kan det ha nått med saken att göra...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#547438
På vilken fick du 1-1-1 (inga felkoder) och på vilken fick du ingenting. Hade du nyckeln i tändläge vid bägge tillfällena? Vred du av tändningen innan du flyttade mellan uttagen?

Mvh GK
av emil_yttervik
#549464
Hej, ursäkta att jag inte haft tid att svara på ett tag, håller på att renovera huset.
nu står biljäveln igen, och jag har provat att läsa av elkoder igen och får 1-1-1 på 6:ans utt och på 2:ans får jag inte en reaktion, lampan lyser när jag trycker på knappen men sen händer det inget mer. men lampan på diagnostikeneheten "glöder" dvs lyser litegrann heltiden när man kopplar in lilla kabeln. jag har provat att byte styrbox och rengjort impulsgivaren till svänghjulet. testade även att gänga ur ett tändstift och kikade på gnistan och den fanns... var soppapumps reläet på den här bilen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#549492
Bytte du båda boxarna eller bara tändningsboxen, det verkar som om problemet ligger på bränslesidan. Bränslereläet sitter i en klämma vid eller på tändboxen som sitter mot torpeden på passagerarsidan.

Mvh GK
av emil_yttervik
#549604
Inte helt otippat, nu startade bilen imorse utan bekymmer och går som en dröm. Så nu är det bara att invänta nästa strejk. Ska fylla passagerarsidan med div olika pryla att provbyta nästa sväng den stannar.
jo det var bränsleboxen som jag bytte, jag har en 740 -88B med lh2.4 som jag tag delar från, var sitter tändboxen på den? Jag ska ta och byta ut den åxå. Sen blir det att byta reläet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#549885
Om du läser mitt förra svar ordentligt så står det där. :)

Mvh GK

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]