NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Redfox
Hej! Min V50 diesel 1.6:a bär sig underligt åt. Vid lätt gaspådrag - alla växlar - ca 12-1300 varv så känns det som om bilen "sackar". Tomgång o gaspådrag utan problem. Ryckigheten uppkommer när man håller jämn hastighet alltså !!
Felkod på EGR ventilen men inget att se i den sa de på verkstan. Blåstes bort en del sot. samma gång ändock. Felkoden försvann. Aldrig tjuvstannat men det känns helt klart ryckigt vid lätt gaspådrag. Man borde väl kunna köra "Mjukt" med nya bilar eller ?. Någon som upplevt ngt liknande - möjligen lite mer regelbundet när motorn är kall.

Någon som kan ge litet tips - när nu verkstan inte tycks hitta ngt fel........ TAckar på förhand !!
av hanss
Samma fenomen på min D2 som gått 1500mil...
av whoppi
hanss skrev:Samma fenomen på min D2 som gått 1500mil...
trodde du hade fått ordning på din bil? -är problemen tillbaks?
av whoppi
Redfox skrev:Hej! Min V50 diesel 1.6:a bär sig underligt åt. Vid lätt gaspådrag - alla växlar - ca 12-1300 varv så känns det som om bilen "sackar". Tomgång o gaspådrag utan problem. Ryckigheten uppkommer när man håller jämn hastighet alltså !!
Felkod på EGR ventilen men inget att se i den sa de på verkstan. Blåstes bort en del sot. samma gång ändock. Felkoden försvann. Aldrig tjuvstannat men det känns helt klart ryckigt vid lätt gaspådrag. Man borde väl kunna köra "Mjukt" med nya bilar eller ?. Någon som upplevt ngt liknande - möjligen lite mer regelbundet när motorn är kall.

Någon som kan ge litet tips - när nu verkstan inte tycks hitta ngt fel........ TAckar på förhand !!
Vilken motor (109 eller 115hk) och årsmodell är det på din bil?
av hanss
Den rycker ibland.. inte lika ofta.. Körde ca 200mil i helgen och vid ett tillfälle på en parkering ryckte bilen okontrollerat vid smygkörning på 1an runt 1300 varv..

Efter updateringen av mjukvaran vid ca 900mil slutade dessa ryckningar att inträffa varje dag istället uppkommer dem någon enstaka gång..
av Redfox
Hej! Verkar som en del andra haft/har samma tendens på sina bilar. min är en V50 1,6 diesel mod år dec-2007 Ny (senaste enl verkstaden) mjukvara vid senaste service 10000mil bekymren tyckte jag mig ha uppkommit EFTER det mjukvarubytet....men det trodde man inte på verkstaden - så då är det väl inte det ;-(

Någon som kommit tillrätta med problemet ??
av pavilion
Har en Volvo V50 2006 som ahr gått ca 17000 mil, efter jag ahde inne den på service tidigare i år så upplever jag att den går ryckigt vid 40-70 km vid konstant gas men om jag kör med farthållare så upplever jag att den INTE går ryckigt.. Lurigt.. Hade inne bilen på Mechanum Mölndal där dom bytte givare till Kat som gav felsignal men det hjälpte inte..någon mer.... och kanske en lösning
av cgpo
Jag har precis haft min V50 2.0D (2008, 4000 mil) på service och jag har också fått en ryckig gång. Lite svårt att speca precis när det händer men det är vid lätt gaspådrag vid 40-50 km/h, 3ans och 4ans växel. Jag kontaktade verkstaden som testkörde men då märktes naturligtvis inget. Har du/ni som upplevt liknande fåt reda på vad detta beror på och fåt det åtgärdat?
av jumu01
Erg-ventil eller så tjuvtar den luft, spricka på någon slang?
Du verkarju inte ha problemet konstant då verkstaden inte upptäckte något.
Låter som regenereringen är aktiv, så brukar min bil regera då den är aktiv.
av Riggson
Har samma problem med in V70 2,0 D 2009 som gått 22 500 mil. Men på min uppstår det vid 2000 varv.

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]