Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag bytte handtaget på backluckan på min 855 T5 -95. Men någonting blev fel... Nu när jag försöker öppna bakluckan med handtaget på utsidan så slår centrallåset till och låser hela bilen! :shock: Alla andra dörrar fungerar bra, och handtaget på insidan av bakluckan fungerar som det ska.

Vad kan ha blivit fel?
Tack för svaren!

Jag var ute och kollade en runda till på bakluckan förut idag. Det som är fel är att centrallåset inte orkar låsa upp bakluckan ordentligt. Det orkar låsa bakluckan, men när jag försöker låsa upp hamnar bakluckan i ett halvupplåst läge medan resten av bilen är helt upplåst. När jag sen försöker öppna bakluckan blir den hel-låst och låser även resten av bilen.

Jag satte ett gummiband som hjälper bilen vid upplåsningen, och då fungerar bakluckan precis som den ska! Men det var lite pill med att få ett tillräckligt starkt gummiband som hjälpte till lagom mycket. Var det för spänt orkade centrallåset inte låsa bakluckan, var det för slappt orkade låset inte låsa upp ordentligt...

Någon som har någon aning om hur detta kan ha hänt nu när jag bytte handtag?

Del 21 i sprängskissen ovan (länkarmen mellan det manuella låset och själva låsmekanismen) har jag inte satt dit då det manuella låset är så fullt med vägdamm och annat skit att jag inte ens kan få i nyckeln...

Måste komma på en mer permanent lösning än gummibanden... Snart har de torkat ihop i solen och kommer gå av. Då funkar inte bakluckan igen :( Någon som har någon idé?
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]