Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
två skifthycklar 5 cm från varandra tills bladet vänder stabilt.
Isak
av Motörhead
Måste få inflika att jag köpt Biltemas en par gånger nu för att prova, och tyvärr, rena dyngan. Torkningen fungerar väl hyggligt, men själva gummibladen lossnar ur hållaren, även om man försöker klämma åt "klammorna" lite.
Köpte Volvos ifjol och inga problem alls.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Motörhead skrev:Måste få inflika att jag köpt Biltemas en par gånger nu för att prova, och tyvärr, rena dyngan. Torkningen fungerar väl hyggligt, men själva gummibladen lossnar ur hållaren, även om man försöker klämma åt "klammorna" lite.
Köpte Volvos ifjol och inga problem alls.
Ojdå! Det har jag aldrig varit med om faktiskt. Prova att vaxa rutan så glider bladen lättare över rutan. Man behöver knappt använda torkarna när det regnar
Användarvisningsbild
av StefanT5
De bladena fungerar kanon har aldrig haft problem har monterat det på 4 bilar nu.

Bewsfroe skrev:
isak skrev:feljusterade armar så bladen inte vänder korrekt
Isak
Hur justerar man dessa rätt då?
dieselmagnus skrev:Köp biltemas torkarblad 79kr/st fungerar kanon. Om du misstänker bladen så köp biltemablad. Hoppar de likadant så är det dina armar eller ruta. Provat att vaxa rutan med hårdvax?
Funderar på dessa från Swedol:

Bild
Daddan skrev:Jag hade Volvos i två år, köpte nya och de var samma kvalitet som du upplever. De nya är skräp, torkar inte bättre än de gamla och lämnar alltid en hinna. Förut hade jag champion och de var suveräna, byter nog till dem igen.
Har heller inte upplevt att Volvos torkare varit dåliga tidigare. Torkarbladen som satt på bilen när jag köpte den funkade bra men började visa en tendens till att bli lite halvtaskiga så pedant som jag e bytte jag till nya!

Nu blir det Trico från Swedol!
av Fred
Kanske en smula OT men jag kan verkligen rekommendera Biltemas produkt "Rain-off" som fungerar otroligt bra!

Vid lite tyngre regn och hastigheter över 60 behöver jag inte använda torkarna alls, vattnet "pärlar" bort omedelbart, sikten är perfekt och man slipper torkarsvepen framför ögonen. Även insektsliken lossnar mycket lättare.

Jag brukar också behandla backspeglar, sido- och bakrutor ibland när jag orkar vilket gör att all smuts tvättas bort vid nästa regnkörning.

Nackdelarna med produkten som jag ser det:

1. Vid lätt regn så bildas en lite störande "matta" med små, små vattendroppar men dessa sveper man ju lätt bort med torkarna.

2. Det är lite omständligt att lägga på produkten. Framförallt att verkligen få bort allt så att rutan känns ren (jag är ganska känslig för smuts och flammig vindruta) men jag har märkt att en microfiberduk gör jobbet att ta det sista lilla som blir kvar efter trasan.

3. Hållbarheten är inte evig. Beroende på hur mycket man kör så får man nog räkna med att göra om behandlingen kanske var tredje månad. Dock tycker jag mig ha märkt att ju fler gånger man gör det desto längre håller det (vilket ju också stämmer med säljargumenten för "nanoprodukter" vilket jag gissar att detta är).

Testa vetja! Den kostar bara några tior och förstör inte bilen på något sätt!

Mvh
/Fred
av Bewsfroe
Jag har rain off från Biltema på min vindruta just nu och jag kan säga att den pallar rätt mkt! Har försökt få bort det för att se om hoppandet berodde på den.

Har provat:

Thinner
Bräkleen
Fönsterputs
Kallavfettning
T-röd

Men vattnet rinner fortfarande av :D
av 2444ever
isak skrev:feljusterade armar så bladen inte vänder korrekt
Isak
Tänkte fylla i med lite info om feljusterade, som iaf jag tyckte var överskådligt. Köpte torkare från Wipers Sweden, ser ut som Trico från Swedol som finns på bild tidigare i tråden (kanske är Trico också, har inte kollat så noga). Dom ser bra ut också om man nu bryr sig om det :)

Här är iaf info från Wipers som följer med torkarna:
Bild
av Bewsfroe
Nu har jag ny vindruta och nya torkararmar men likförbannat lever torkarbladen rövare över rutan! Orkar snart inte med en sån här skitsak längre :P
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Din torkarmotor snurrar med konstant hastighet? Kan vara glapp i länkaget som styr armarna. Var det på min pappas gamla 850. Bladen levde ett eget liv och stannade fel.
Saknar Android Auto

Har du Carplay appen så måste det &a[…]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]