Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av michaelk
Hey ny användare här då jag bara idag fick min första volvo nånsinne .. är dansk och tänkte jag fick ha en volvo när jag nu flyttat till volvoland :)

men jäveln har nått elfel .. iaf så urladder den batteriet rätt snabbt när den bara står trodde först det var stereon så jag kopplade bort allt .. men hjälpte inte ..

nu när jag tittar in i bilen då ser jag att även om jag inte varit i bilen i 1 timma eller mere(tänding av nyckel i fickan) då är det fortfarande siffror och så i instrumentpanelet dock inte ljus och AC OFF ljuser... sen kan jag sätta på fläkten även om jag inte har nyckeln i..

nån som har nått bra råd på vad felet kan vara?
av michaelk
forsökte nyss att läsa felkoder med min dator men vet inte om volvo kör nån annan bus på obd sticket fick iaf en ful felmeddelande från programmet som sa "bus error - obd-bus shorted to v-bus or ground"

men kanske den felar pgav för lite ström på batteriet?

hjälp vil va väldigt värdsatt
Användarvisningsbild
av sidhabo
Skaffa ett mätinstrument så du kan mäta strömmen från batteriet.
Koppla ur alla säkringar. Sätt dit mätaren.
Plocka i en säkring i taget och titta på mätaren när den börjar dra mer ström.
Användarvisningsbild
av sidhabo
michaelk skrev:forsökte nyss att läsa felkoder med min dator men vet inte om volvo kör nån annan bus på obd sticket fick iaf en ful felmeddelande från programmet som sa "bus error - obd-bus shorted to v-bus or ground"

men kanske den felar pgav för lite ström på batteriet?

hjälp vil va väldigt värdsatt
Fel kabel kanske. Till vilken bil har det funkat förut ?
Känsligt med låg spänning också på batteriet. Prova att ladda det först.
av michaelk
jo det var ju ett sätt får väl göra så om ingen har haft felet sj och kan berätta var man ska leta'

sidhabo har verkat till alla andra bilar forutom en mb vito andra vito ok men den ene ville inte .. men ellers har den fungat fint .. det är en Car-Pal bluetooth med scantool.net software
av michaelk
men skal inte miltal, klocka och ac off lampa släcka ? och man skal väl inte kunde sätta på fläkten när nyckeln är ute?
Användarvisningsbild
av sidhabo
michaelk skrev:men skal inte miltal, klocka och ac off lampa släcka ? och man skal väl inte kunde sätta på fläkten när nyckeln är ute?
Jo, måste vara fel i den el-funktionen ...
Tycker du det är kul att läsa el-schema ... :wink:
av michaelk
haha ... kul vet jag inte .. fattar inte mycket av dom iaf haha tidigare ägare har installerat nån stereo/dvd grej .. ska dra ut det och se om han kanske stulit ström nånstans där bakom climapanelen .. tänkte det kunde vara så att han kanske stulet ström och sen climaten kanske drar ström genom stereon .. for den går att tända också även utan tänding
av michaelk
men det förklarar ju inte riktigt att miltal och ur är på hela tiden ... dom borde väl inte kunde dra ström från klimaten
Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]