Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Använder du "hjälpmedel"?

Ja, PhotoBlocker
Inga röster
0%
Ja, Prismalins på regplåten
Inga röster
0%
Ja, Laservarnare
2
6%
Ja, Laservarnare + Laserstörare
1
3%
Ja, annat
9
26%
Nej, men funderar på att köpa någon sorts skydd
8
23%
Nej, jag kör enligt skyltningarna
15
43%
av matzen10
Tänkte höra om det redan är någon här som använder "hjälpmedel"
för att inte åka dit vid fartkamerorna? Själv har jag en fundering på
att inhandla en nummerskyltsförvrängare, eller vad det kallas.
Från http://www.blueride.se/fartkameraprotec ... a63eea30ae.

Men å andra sidan finns det en uppsjö av olika metoder för att dölja sig för fartkameror & lasrar.
Vad använder ni? Och hur bra är det ni använder?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Rirojej
Vad för fart kameror... dem vv satt upp längs vägarna eller dem snutarna håller i ?
Behöver man något för dem fasta.. där är ju skyltar hur långt dem finnes.. så bara hålla sig lugn där ;)
av Addekarlsson
Jag använder inte så där skräp, som jag anser att det är. Kör jag för fort och blir stoppad, då ska jag ha böter oxå, så är det bara. :wink:

Näe, kör utan, spara dom pengarna och ta ett par böter för samma belopp, så slutar du snart köra för fort. Speciellt medvetet för fort, eftersom du funderar på liknande saker. :wink: Då kör man medvetet för fort anser jag. :D

Tolka inlägget fritt, så länge ni inte tolkar det som påhopp, för det är det inte. :wink:

Mvh/ Adde
av anp
Använder solskyddet utan kostnad.
av matzen10
[quote="Rirojej"]Vad för fart kameror... dem vv satt upp längs vägarna eller dem snutarna håller i ? [quote]

Det är ingen skillnad om man har t.ex. en laserstörare. Om jag förstått
det rätt vill säga.

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Vad menar du?
av matzen10
Addekarlsson skrev:
Näe, kör utan, spara dom pengarna och ta ett par böter för samma belopp, så slutar du snart köra för fort. Speciellt medvetet för fort, eftersom du funderar på liknande saker. :wink: Då kör man medvetet för fort anser jag. :D

Tolka inlägget fritt, så länge ni inte tolkar det som påhopp, för det är det inte. :wink:

Mvh/ Adde
Nja, det är väl knappast samma belopp vi pratar om. Såvida det inte
är glesbygdsrabatt på böter där du bor :wink:

Huruvida en förare beslutar sig för att medvetet köra för fort eller ej,
varierar nog. Din tolkning av mig är nog lite förhastad ;-//

För övrigt tycker jag inte det är ett påhopp, utan en åsikt (med en felaktig uppfattning om mig).
Tråden är inte skapad för att få en moralisk eller etisk dimension, utan
enbart för att se/höra vad för "hjälpmedel" vi på forumet använder eller
kan tänkas använda samt hur funktionen är på en specifik produkt.

M V H
---> Matz
av matzen10
Rirojej skrev:Vad menar du?
Att en laserstörare gör att lasern som mäter hastigheten på din bil inte skickar tebax inpulsen som den ska. Det blir inget värde att beräkna hastigheten med alltså.
Med en passus på att jag kan ha fel (är inte så insatt).

---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Jo men jag läste det som dem nya permanenta kameraskåpen... för den kameror snuten håller hjälper inte med nummer plåt följare...
av matzen10
Rirojej skrev:Jo men jag läste det som dem nya permanenta kameraskåpen... för den kameror snuten håller hjälper inte med nummer plåt följare...
Nej, alltså.. en sån där prisma som döljer nummerplåten hjälper ju inte för en laserskjutning oavsett det sker för hand eller med ett stationärt skåp.. Den hjälper (kanske?) till att dölja nummerplåten, vilket då kan vara användbart om man blir fotad av ett kameraskåp och bilden skickas till Kiruna för identifiering. De får då ett foto på en fortkörare men har alltså inte regnumret.

En laserstörare funkar väl så att den stör ut frekvensen som lasern mäter hastigheten med. Polis/stationärt skåp kan alltså inte beräkna en hastighet eftersom lasern inte får något "svar" tebax.

Däremot skulle jag tro att man ligger pyrt till vid en polisiär kontroll om man använder en laserstörare. Det borde väl vara olagligt, eller vad tror du?

M V H
---> matz

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]