Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Tjena,

Vet att det finns frymt med trådar om trubo byggen, jag vill bara ställa ett par frågor och se fall ni kan svara på dessa.

Nu är det så att jag införskaffade mig en 745:a modell 90.an med b230f med 30 000 mil på mätare (och ja, med dessa mil behöver kanske motorn renoveras, men jag bygger om och köper hellre en annan motor och renoverar sedan)

Så jag har ett par frågor åt er kunniga (:

Vad för agg skall man köra på? (jag vill inte åt skya höga hk utan bara lite värre drag bara (:)
Fungerar ett t16?

vad är det för grenrör ni rek? ( vill kanske kunna montera ett t16 agg ) är det ett sk ormbo som gäller?

Sedan lär man ju ta oljetrycket ifrån oljetrycksgivaren (göra en alt köpa en t koppling, och monter ena delen i gamla givar hålet, den andra till givaren och den tredje till turbon?

Kör man just t16:on
Skall man köra laddluftkylt, men behövs vatten kylt också?

Sedan det där med ic och så vidare är jag inte haj på,

det skall gå ett tryck rör ifrån turbon till laddluftkylaren(ic:n), ifrån laddluftkylaren(Ic:n) till LMM sedan ifrån den till spjällhuset? (och vart ifrån just på turbon detta tryckrör skall sitta lär ju kanske märkas :lol: )

Och så kan man ta en slang (värme tålig) och sätta på turbon och till ett luftfilte, öppet?
(det är ju utgången där man ser tubinen som denna skall sista??)

Och tredje hållet på turbon är ju downpipe och till avgas, hur gör man med katten?
Lamban?

Styrboxarna? behövs det göras något?

Spridarna?

relän?

Bränsle trycksregulator lär behövas?

Ja listan med frågor blir bara längre,

Hjälp mig gärna :)

Mvh Anders
av rd350
Betydligt enklar att byta bil men det var väl inte det svaret du önskade :wink: Köp en krockad 940, tex en med fk-motor och flytta över alla grejor, då vetdu att allt passar och funkar. Vad sen bilprovningen säger är en annan sak...
Visst går det med ett 16T, men går lika bra att plocka både grenrör och turbo från en 940 med turbo. Det finns ingen poäng i något annat grenrör på den här nivån.

Inkopplingen av t-korset för att få ut oljan har du fattat rätt. Sen lär du ju tillverka ledning därifrån till turbon. Och framförallt somlär du ju bygga en returledning till tråget så att oljan kommer tillbaks dit. Och när vi ändå är inne på ledningar till och från turbon så bör du ju skaffa slangarna och det som behövs för att koppla in vattenkylningen av turbon. Vanliga vattenkylaren behövs också även fast man har en intercooler. Utan den kyls inte motorn och rasar väldigt fort.

Däremot så har du missat lite hur du ska dra rören. Det ska gå ett tryckrör från turbon till intercoolern, och sen ett från intercoolern till insuget. Lmm ska sitta i röret/slangen mellan luftfilter och inloppet (hålet där du ser kompressorhjulet) på turbon.

Avgassystemet tas ju enklat från en 7/940 med turbo och lambdasond. Passar rakt på om man kör med 940 originalturbo. Katalysator är väl som samvette tillåter. Antingen aanvänder man den man har eller så byter man ut den mot någon annan. Bygger man eget rör måste man svetsa i ett uttag för lambdan.

Vad man ska göra åt spridare, btr, styrboxar och så vidare beror helt på ambitionsnivån och budgeten.
Marlboroman skrev:Visst går det med ett 16T, men går lika bra att plocka både grenrör och turbo från en 940 med turbo. Det finns ingen poäng i något annat grenrör på den här nivån.

-------------------------------------------------
Okej, fick bara för mig t16:on, hehe.
Så en 940 org turbo med grenrör och downpip och det kan vi ta ifrån en 940:i.

----------------------------------------
"Marlboroman"
Inkopplingen av t-korset för att få ut oljan har du fattat rätt. Sen lär du ju tillverka ledning därifrån till turbon. Och framförallt somlär du ju bygga en returledning till tråget så att oljan kommer tillbaks dit.

Okej, mhm en pressad koppling med typ mutter funktion, kommer inte på namnet nu!! man gänger röret med utvändigt gäng och pressar en koppling på en oljetryckslang (med invändig gänga) Mhm förvirrade jag dej?? ;)

----------------------------------------------------------------
"Marlboroman"
Och när vi ändå är inne på ledningar till och från turbon så bör du ju skaffa slangarna och det som behövs för att koppla in vattenkylningen av turbon. Vanliga vattenkylaren behövs också även fast man har en intercooler. Utan den kyls inte motorn och rasar väldigt fort.

Ja men självklart skall jag ha kylare ;) skall ha dieselkylaren (: (kan vara stor och lite konstig med vattenanslutningarna (och stor på vinter) men jag har bensinvärmare (:

Sedan en org ic?

Vatten kylning av turbon, sitter det org på 940 turbosar?
---------------------------------------------------
"Marlboroman"
Däremot så har du missat lite hur du ska dra rören. Det ska gå ett tryckrör från turbon till intercoolern, och sen ett från intercoolern till insuget. Lmm ska sitta i röret/slangen mellan luftfilter och inloppet (hålet där du ser kompressorhjulet) på turbon.

Aha, jag var på rätt spår (:
Så man får enkelt dra om kablaget (förlänga det med krympslang, kabel(som löds!!) och något snyggt hölje)

MenMEN!
Batteriet sitter på den sidan!!

Fungerar det ändå om jag har öppet??
-------------------------------------------------------
"Marlboroman"
Avgassystemet tas ju enklat från en 7/940 med turbo och lambdasond. Passar rakt på om man kör med 940 originalturbo. Katalysator är väl som samvette tillåter. Antingen aanvänder man den man har eller så byter man ut den mot någon annan. Bygger man eget rör måste man svetsa i ett uttag för lambdan.

Okej, org lamban fungerar?
Eller skall jag ta den som sitter i turbo systemet ?

------------------------------------------------------------

Vad man ska göra åt spridare, btr, styrboxar och så vidare beror helt på ambitionsnivån och budgeten.

Fungerar org boxarna?
Fungerar org btr:en?(bränsletrycksregulatron

Mvh
Alla 940T har vattenkylning på turbon. Skulle batteriet hamna ivägn så får man flytta det, eller flytta om så att filtret hamnar någon annanstans. Och huruvida du kan köra med originalboxarna eller inte beror ju det på hur mycket effekt man vill ha, vilket resultat man vill ha och hur mycket man vill lägga ut. Original btr funkar utmärkt. Finns ingen som helst anledning att byta ut den om inte absolut tycker att taffelmek är den bästa lösningen på allt.
Sugmotorboxarna funkar, men begränsar ju en hel del hur mycket man kan ladda.

Turbons spridare och boxar öppnar ju lite fler möjligheter, dock lär man bygla spridarmotståndet har jag för mig, men inte svårt.

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]