Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Jag kommer aldrig under 1l/mil (MY10 D5 awd R-design med 20" och Polestar). Brukar ligga på ca 1,2-1,3 normalt. Har rätt stor högerdojja.... :oops:

När jag tankar fullt brukar datorn visa att det räcker typ 550km.
He he.... nu har jag kört land och rike runt med en enorm Kabe Boogievagn och mitt nya 2,7 tons jättestora boogie hästsläp och summerat vid pumpen över flera hundra mil så slutade det på 0.97 l/m. Förbaskat lågt tycker jag.

Utan släp ligger du på minst den dubbla förbrukningen som jag har.

Det beror nog inte bara på högerdojjan utan på att jag åker manuell och du aut också
mojja skrev:Ja hur tänkte dom när dom konstruerade en bil som drar 1.1-1.2 l/ milen och sedan stoppade i en tank på ca 70l?? Det ger ju en räckvidd på ca 55-60 mil. Känns som att man inte gör något annat än att tankar så här i semestertider:(
Fasiken när jag kör söderut på semestern är jag ju i italien innan man behöver tanka första gången, tycker tanken räcker i evighet..... hur kör du ?:-/

Förra D5an körde jag till Budapest och det var ändå 20 liter kvar i tanken när jag kom fram. Då hade jag kört över 20 timmar utan tankstopp.

Edit: Sorry, ni kanske pratar om T6 och FT modeller och visst, då kan ju 70 liter kännas lite, speciellt om man kör på E85.
Ne jag pratar om Volvos stora diesel optimerad med bsr 245 hk/520 nm:)
Bsr är väl inte att rekommendera om man är ute efter lägsta möjliga bränsleförbrukning o har bekymmer med liten tank.Polestar går att reg.besiktiga med trimmad effekt utan att Co2 utsläpp o skatt ändras den ska alltså dra lika som original vid normal körning.Känns som polestar (Volvo) tänker lite längre än bara max effekt när de trimmar utan även anpassar mjukvara till tex automatlåda efter trimmet
mojja skrev:Ne jag pratar om Volvos stora diesel optimerad med bsr 245 hk/520 nm:)
Men så länge du inte pressar ner gasen mer än att du håller dig under originaleffekten 205/215 hk så går den ju på originalmappen även med BSR, det är ju bara vid abolut maxeffekt som förbrukningen ökar.

Och fortfarande, jag tycker det går att köra sjukt långt på en tank med min D5a.

I går fick jag lite befrielse att köra släpfritt (efter att ha dragit släp i 150 mil), så det blev lite långfärd utan släpet och det landade på 0.6 l/m, Det blir ju +110 mil innan man behöver uppsöka macken. Det tycker jag är grymt bra när bilen är en SUV som väger över 2 ton och har AWD. Visst jag höll ju fartgränserna då.
VolvoB20 skrev:
I går fick jag lite befrielse att köra släpfritt (efter att ha dragit släp i 150 mil), så det blev lite långfärd utan släpet och det landade på 0.6 l/m, Det blir ju +110 mil innan man behöver uppsöka macken. Det tycker jag är grymt bra när bilen är en SUV som väger över 2 ton och har AWD. Visst jag höll ju fartgränserna då.
Det du beskriver är väl en bra logik, kör man lungt drar bilen lite bränsle, effektoptimerar man en motor och utnyttjar den nya effekten så drar den en massa mer , speciellt om man köper "vedbotrim" från exv. BSR då kan det sluta hur som helst gällande förbrukning.
Det är inte bilens tankvolym det är fel på det är nog mer förståelsen som saknas från den som kör en effektoptimeradbil att utnyttjandet av mer effekt drar mer bränsle ..detta kallas läran om de fysikaliska lagarna.. :mrgreen: :-)-)
Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]