Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Köpte mig en 855 T5 225hk Automat - 94 förra veckan och har nu märkt ett par grejer som jag stör mig på och tycker är lite oroande .

Det ena är att om man åker och trycker litegrann på gasen accelerande precis innan det vita fältet börjar på orginal laddtrycksmätare så känner man att bilen pulserar framåt, detta märks inte om man trycker hårdare på gasen ...

Då kommer vi till problem nummer 2 : Trycker man fullt så är det precis som om bilen slår ifrån när fullt laddtryck kommer , den hugger till ett par gånger i början på fullt laddtryck

Sen har jag en fråga om hur långt nålen på laddtrycks mätaren ska gå ??

Bilen är orginal vad jag vet om allafall .

Har fel kod på lmm men bilen går dåligt ifall man drar ur kontakten till den så tror inte det är någe fel på den ...

Hoppas på snabba och bra svar

Mvh Emil
av *pettson*
Min första fråga är: Om du provkört bilen och upptäckt fel på den. Varför köper man den när det finns 1000 och åter 1000 850s som är i bra skick? Eller köper man en bil trasig medvetet i hopp om att nån annan kan fixa problemen?

Sen det här med turbobilar, du påbörjar ett laddtryck, även om det nu inte är så mycket, bilen börjar ladda upp tryck. Trycket når den nivå som gasen motsvarar, men turbon som den kompressor den är, vill ge mer. Bilen släpper på överskottstrycket eftersom du inte öppnat spjället mer. Resultatet är att den bygger, släpper bygger släpper osv. Pulserar med andra ord. Det sköts normalt sett snyggt, men det märks dock. Ihop med andra faktorer så blir det grövre, den ska inte hugga alls när du ger fullt.

Laddtrycks mätaren ska gå upp till drygt mitten av det vita fältet. Några mm till kan det visa på grund av felvisning. Men går den upp och stannar i övre delen av vita fältet så är bilen skruvad på, eller felaktig.

Du har felkod på Lmm men förväntar dej att bilen ska gå normalt? Bara för att bilen går ännu sämre när kontakten dras ur så betyder inte det att massmätaren är felfri, det är en gigantisk gammal skröna. Det är stor skillnad mellan en totalt kass massmätare som gör bilen okörbar, och en som t.ex mäter lite fel. Bägge är dock fel och bägge måste dock åtgärdas.

Ska du ha bilen att gå normalt så börja med att leta efter anledningen till koden, se till så tänddelar är i bra skick, det är betydligt känsligare på en turbo med skicket på dessa då bilens tänddelar verkligen får jobba när bilen går på laddtryck.

Nästa grej du nu köper redan när du läst det här är en verkstadshandbok.
För det första så märkte jag inte av "felet" med den pulserande gången när jag provkörde! Dock så märkte jag av att den hugg till när fullt laddtryck kom , men DUM som man tydligen är (enligt dig) så trodde jag det berodde på att den inte fick tillräckligt med soppa då mätaren stod i bott och lampan lös för fulla muggar !!!

På tal om laddet då så kan jag med 100% säkerhet säga att någon fifflat med laddtrycket elr en trasig magnetventil för min mätare går upp förbi det vita typ 5mm :O men andra ord ska jag sluta gasa fullt innan jag fixat till det .

Tänddelarna skall bytas vilket som och får väl försöka hitta en felfri begagnad lmm och testa med .

Sen en sak till , tycker inte man behöver vara så förbannat dryg när man svarar . Alla kan ju inte lika mycket som vissa andra!!
av *pettson*
KlorinElvis skrev:För det första så märkte jag inte av "felet" med den pulserande gången när jag provkörde! Dock så märkte jag av att den hugg till när fullt laddtryck kom , men DUM som man tydligen är (enligt dig) så trodde jag det berodde på att den inte fick tillräckligt med soppa då mätaren stod i bott och lampan lös för fulla muggar !!!

På tal om laddet då så kan jag med 100% säkerhet säga att någon fifflat med laddtrycket elr en trasig magnetventil för min mätare går upp förbi det vita typ 5mm :O men andra ord ska jag sluta gasa fullt innan jag fixat till det .

Tänddelarna skall bytas vilket som och får väl försöka hitta en felfri begagnad lmm och testa med .

Sen en sak till , tycker inte man behöver vara så förbannat dryg när man svarar . Alla kan ju inte lika mycket som vissa andra!!
Du får tycka att det är drygt. Men det är din skyldighet att skaffa dej eller nån annan, som har så mycket kunskap som krävs för att undersöka bilen innan ett köp. Det är inte för mycket begärt att man sätter sej in såpass mycket i en bils egenskaper som det ändå krävs att veta för att vara förare av fordonet? Du måste vetat att på ingen bil är det normalt med att det hugger och klipper under körning? Att provköra med soppamätaren i botten med lysande reservlampa stärker ju inte direkt utgången av en ordentlig genomgång på en bil eller hur? Den kan ju hugga o klippa på grund av bränslebrist, men också för att det är ett fel. För att ta reda på vilket så lär man då få ha i lite bensin, i rent undersökningssyfte, helst då innan köpet för att sortera bort ev problembilar.
Jag förutsätter alltså inte att nån är expert.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
KlorinElvis skrev:Jag skrev in här på forumet för att få hjälp tips och idéer, inte för att bli påhoppad av en viss "Herr Duktig" som aldrig gjort bort sig någongång !!
Helt klart har du nu löst problemet med om jag skulle avsätta tid för att hjälpa dej. :idea:
Någon som har några tips/idéer ??

Bytte ut slangen som går till wg:n för den var torr som f.n . slangen till dumpen hade hoppat av så den sattes tillbaka . bytte även ut en vakumslang som går mellan magnetventilen och insugsplaströret för den var oxå torr ..
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]