Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte från en 15g till en 16T på min T-5R -95 förra veckan.
Har 3" från turbo med sportkat, 850Rs vita spridare och ett steg 3 chip.

Uppgraderingen är ju inte jätte stor men trodde ändå att en 16T skulle märkas lite? Den har likssom ingen kraft! När jag trampar på gasen så drar den bra för en sekund men tappar sedan och håller sig på ett ganska lågt tryck till själva boosten hoppar in. Då kommer den! Om jag då fortsätter att pressa den upp till 5000, 5500 varv är det som att den misständer eller rent av spikar? Den rycker oroväckande!

Har bytt stift och tänddelar men ingen skillnad. Inte heller är det wastegaten eller luftmassemätaren. Trodde först att det va chippet som krångla men provade med sambons orginal T-5R box och den gör samma med den.

Kan det va att den ej får tillräkligt med bränsle?

Jätte tacksam för svar! MVH
Om allt funkade som det skulle och du enbart bytt turbon så lär det ju vara något runt den som inte är rätt. Satt slangarna till magnetventilen rätt? Kollat så att alla slangar sitter där dem ska och är hela? Kollat grundladdtrycket? Vilken wastegate använde du?
Har kollat alla slangar. Allt sitter som de ska. Wastegaten är orginal med turbon men fjädern är hård. Godkänd av turbomeck tillome =) Wastegate pinnen var dock inskruvad av tidigare ägare så jag va tvungen att sänka laddet en aning för bilen spika direkt vid första provturen. Man vill ju inte igentligen mixtra med de där men va tvungen. Kanske laddar den för mycket fortfarande? Men tycker ju att den inte kommer alls nu. Har ej kollat grundladdet dock...
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]