Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev: Normala personbilar flyttade till sist inte sig själva ens, på plan mark där gräset fortfarande var helt.

Där släpade min XC70 upp både bilen och husvagnen, inte bara där det var plant utan även uppför backen ut till vägen.

Det var ju värt vad bilen kostade bara den uppvisningen. :D
Jotack, vänta på snön bara får du se. En bekant var och hälsade på oss med sin Jeep Grand Cherokee 2005 med rejält grovmönstrade dubbdäck. Han fastnade på våran plana gårdsplan. Inga diffspärrar eller DSTC system som bromsade slirande hjul så han blev stående. Jag kunde köra cirklar med XC70n utan vidare runt honom där han satt. Dock orkade den inte dra loss Jeepen :) Det hade varit grädde på moset.
Mycket intressant att läsa om dina intryck och erfarenheter av din nya bil apersson850! Själv kör jag V70II FWD så en del av det du skriver kan jag inte jämföra med. Att komforten i framstolarna försämrats jämfört med äldre Volvo måste jag tyvärr instämma i. Det är också intressant för mig att läsa om din 850 Turbo. En mycket fin bil på sin tid och faktiskt fortfarande tycker jag. Skicket på flesta exemplar är eller börjar bli dåligt men din verkar ju vara i förhållandevis bra skick. En del fel under garantitiden har jag också upplevt tyvärr med nya bilar, både Volvo och andra. Hoppas du slipper det på din nya XC70. Din 850 har du fått ut många mil av och säkert körglädje också trots felfixande under garanti när den var ny.

Jag får intrycket av att du är mycket nöjd med din nya XC70. Roligt att läsa och jag önskar lycka till!
Min 850 har varit en utmärkt bil, även om den inte var riktigt färdig när den var ny.

Jo, totalt sett är jag hittills nöjd med min XC70. Var ute och "fin-gled" lite med den häromdagen. Då nöjer den sig med under 0,7 l/mil.

Jag har också konstaterat att Volvo On Call, med den nya funktionaliteten som finns från 2012, är utmärkt till att hålla isär egna och arbetsrelaterade resor. Jag har ju egen bil, så jag lämnar räkning på det jag kör i tjänsten. Bara att kolla i telefonen, när jag sitter inne på kontoret, när, vart och hurt långt jag har kört. Riktigt smart, faktiskt.
Ramlade på min gamla tråd när jag sökte efter något annat. Nu har det gått elva år och bilen har rullat 37000 mil. Den fungerar fortfarande som den gjorde när den var ny, så jag har inte gjort av med den än. Var ute på en övning som bland annat innebar terrängkörning med husvagn, efter det att vi klipp och sågat (!) oss fram till där det gick att vända. På en betesmark med en håla följt av en lite kulle att köra upp på, för att kunna komma runt brunnen och ut på vägen igen i andra riktningen. Inte tillstymmelse till slirning, trots att det var minst 1500 r/min på ettan som gällde för att det alls skulle röra sig. Tågvikt fyra ton ungefär.
Kul med en bil som verkligen levererat!

Är din bil en MY11 eller MY12? Dvs har du nya eller gamla instrumentbrädan?

I sammanhanget kan sägas att Volvo bytte haldexgeneration nånsans mellan MY11 och MY12. Vet inte om exakt brytpunkt är samtidigt som dom gick över till MY12. Troligen är det senare under 2012 som bytet skedde. Det innebär att din borde ha den gamla generation 4 vilket antagligen förklarar varför den beter sig så bra i terräng.
rosefors skrev: I sammanhanget kan sägas att Volvo bytte haldexgeneration nånsans mellan MY11 och MY12. Vet inte om exakt brytpunkt är samtidigt som dom gick över till MY12. Troligen är det senare under 2012 som bytet skedde. Det innebär att din borde ha den gamla generation 4 vilket antagligen förklarar varför den beter sig så bra i terräng.
Bytet till Gen5 gjordes på till MY13. MY12 är den sista årsmodellen med Gen4.
Min XC70 är en tidig årsmodell 2012. Levererades veckan före midsommar 2011.
Den har instrumentbrädan med stora skärmen i mitten, men vanliga instrumentrundlar med textdisplayer i mitten.
Haldex är generation IV. Men även den nyare XC70 vi har, från 2016, driver bra under sådana här förhållanden. Det som skiljer är nog snarare tåligheten och förmågan att blixtsnabbt reagera när det plötsligt släpper. Behovet av drivning kommer inte som en överraskning när man släpar omkring husvagnar på tuviga betesängar. Det går inte fort då...
Jag tyckte grädden på mosen var när jag fick dra upp en Q7'a ur diket med min dåvarande XC90 :-D

Vi var många föräldrar (i bilar) på rad som kom för att hämta barnen efter ett barnkalas. En smal snötäckt grusväg med en Q7a i diket uppenbarade sig och en fyrhjulsdriven Audi som försökte dra upp den utan framgång. Ett snabbt byte och bogserlinan satt i min dragkrok istället och jag hann knappt gasa till lite extra för att bakhjulen skulle spinna igång så drog jag upp den :P

Tycker Volvo haldex har fungerat kanon! 👍
Man ska inte bara ha drivning, man ska ha lite tyngd också i sådana lägen.
Rent allmänt har jag genom åren konstaterat att bara bilen har någorlunda jämn belastning på alla fyra hjulen, då drar den mycket bra. Står två hjul diagonalt hårt på och de andra nästan i luften, då är det värre. Fattigmansdiffarna med bromsarna på tvären har mycket svårare att flytta kraften i sidled än vad Haldexkopplingen har för att flytta kraften i längsled.
Alright, tack för klargörandet. Har inte haft full koll på när bytet skedde till Gen5. Hade för mig Haldex själva hade uppgivit 2012 men det avser väl året 2012 och inte årsmodell.

Hursomhelst, som lite kuriosa så har jag sen ungdomens dar en gammal fransos med riktig permanent fyrhjulsdrift inklusive LSD (egentligen VCDL men samma princip) center och Torsen bak. Det brukade sägas att det är viktigare att det finns en broms mellan höger och vänster på åtminstone en axel än mellan fram och bakaxel, eftersom en bil faktiskt kan balansera på ett hjul bak och ett hjul fram, men inte på enbart fram eller bakaxel. Är det mekaniska diffar så handlar det inte så mycket om att "flytta" kraften per se utan helt enkelt om att få ut moment på ett hjul med grepp genom att skapa moment på det andra hjulet som inte har grepp. Det går egentligen lika gärna att göra med hjälp av ABS-enheten och bromsarna (EDL) vilket är det som generellt brukar kallas för "fattigmansdiff". Den enda skillnaden mot en Torsen är att det går åt effekt som går förlorad, precis som med en LSD.

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]