Huvva, det var mycket text för att säga så lite.
Jag förstår hur det sitter ihop, har bytt belägg förut.
Och självklart förstår jag ju själv att om det är sprickor i beläggen är det inte bra. Det var således inte heller det jag frågade efter. Läs om läs rätt. Latent betyder ju som alla vet
dold eller
hemlig och är då svårt att se en latent skada genom att plocka av grejerna. (synonymer till latent för att göra det enklare; slumrande, inneboende)
Det jag inte har kunskap om är om det
kan vara latenta skador av denna typ av slitage/vibrationer, så då måste jag ju fråga om det? Jag kan ju plocka isär bilen i dess minsta beståndsdelar utan att veta svaret på den frågan, därför frågar jag de som kan/vet.
Inte heller kan jag genom att plocka av ok och dylikt få reda på hur stort spännområde fjädern har. Om 14 år kan jag fortfarande ha suttit och stirrat på denna fjäder (alltså betydligt mer än 20 ggr långsammare) utan att veta att det kvittar om spåret för monteringspinnarna är nedslitna eller inte.
Så jag är benägen att som så många andra ifrågasätta detta forums mening i såna fall om jag inte kan fråga sådant. Dessutom är väl ett forum tänkt att vara i någon form bildande i det ämne forumet tar upp, vilket man inte blir om man inte frågar/får svar. Så även om jag nu bytt allting och allt funkar fint, så får jag inte inneha denna teoretiska kunskapen om spännfjäder/latenta skador i beläggen?
Enklast är väl då att skriva en enda låst tråd med texten "Kolla på det som är fel och fixa det. Vet du inte lösningen så skicka bilen på verkstad. Men fråga för guds skull inget."
Och apropå lång följetång. Nedan hade räckt som svar på mina frågor, vilket jag tackar för!
*pettson* skrev:... eftersom beläggen är fjäderbelastade och det lär utan problem kunna ta upp millimetrar av slitage om där skulle finnas nåt.
*pettson* skrev:Ser dom hela och bra ut? Isåfall lär dom vara hela och bra.