Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
#54493
Hejsan.

Polaren fick ras på sin V70R AWD -98 med 19000 mil i förrgår. Kamremmen har inte gått av utan den har glidit av hjulen och sågat sig ur kamremskåpan (den i plast) och tittar ut där.

Remmen byttes på Bilia GBG efter intervallen som den skulle 2003.

Iom att bilen gått 19000 så är den ju utanför all garanti. Men sånt här skall ju inte kunna hända tycker man. Sköter man tid/mil på kamremmen så skall den ju hålla.

Nåja. vi har inte lyft på toppen än. Men det lär ju vara ventilsallad..

Nån som hört talas om nåt liknande?
av Rocky.k
#54557
En teori kunde kanske vara att det blivit nåt fel på sträckningen av kamremmen. Byttes spännrullen vid kamremsbytet? Spändes remmen ordentligt efter bytet? Blev kanske spännrullen felaktigt monterad? Antar att även Bilia tar in "sommarjobbare" ibland :lol: Är det automatisk spännare eller manuell?

På min (V40) är det ju en kant på hjulet som är monterat på vevaxeln. Det är endast den kanten som håller remmen på plats i sidled. Är sedan remmen rätt spänd skall den inte kunna vandra av dom andra hjulen.
Användarvisningsbild
av _Rick_
#54611
Det är en väldigt bra fråga :) vi har inte kollat än. Men det luktar ju slarv iaf.

Bilia säger att polaren måste stå för hela kostnaden. Och det är väl 20-30K om de skall göra jobbet.

Vi kommer inte låta dem göra jobbet. Är jäkligt trött på Bilia nu...
av stormiz
#54619
automatisk spännare..

tror itne bilia har gjort något som helst fel ,då hade detta hänt effter 5 km

måste va något drev som är skevt lr så..

skummt......
Användarvisningsbild
av CarMan
#54620
det ända sättet som nått sånt här kan upstå på är om nått styr ur remen, tillexempel en trasig vatten pump, eller hjälp rulle.

rasa den inte inom 10 mil efter rem bytet så fans inte felet på bilen när remen byttes.
Användarvisningsbild
av _Rick_
#54621
ok. Kan ju vara vattenpump eller dyl. Vi har inte kollat efter än. Men det är jäkligt retligt.

Byts inte vattenpump rutinmässigt vid kamremsbyte?
Användarvisningsbild
av _Rick_
#54836
Nu har vi kollat upp vad som hände.

Kamremsspännaren har gått helt å helvete. Lagrerkulorna låg löst nere i plastkåpan och rullen var helt lös. Troligen har den skurit och remmen har glidit av. Heja Bilia.. Jag vet att servicemetoden inte säger mer än:

Kontrollera spänn- och brytrulle
Snurra på rullarna och lyssna efter oljud i lagren.
Kontrollera att spännrullens hävarm inte har kärvat i sin lagring. Kontrollera brytrullens och spännrullens fastsättning.

Men det är förkastligt att inte byta ett lager som snurrat i 12000 mil som kanske kostar under tusenlappen när man åker på ett haveri som kostar ägaren mellan 15-20K hos en verkstad. Vart finns logiken i det?

Hade motorn bara stannat och inte ventilerna hade slått i så hade det ju vart annorlunda. då är det ju bara att justera in hjulen och på med ny rem och spännare och köra vidare.

Jävla skit.. :D
av Frigge
#54838
Ja, med facit i hand är det alltid lätt !
Det är VÄLDIGT ovanligt att dessa saker går sönder på bilar som "bara" gått 12000 mil. Volvo har ju valt att inte lägga med dessa saker ihop med kamremsbytet av just den anledningen.
Otur o fruktansvärt tråkigt.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
#54843
Jo. grym tråkigt.

Hoppas kolvarna har klarat sig. så det 'bara' är toppen
av sm7ovk
#55184
Hej!
Ville bara tillägga att när jag köpte ny kamrem till min V70 så tyckte Bilia att det var väl onödigt att även byta rullen - OM man inte hör att den låter konstigt. Det kan ju vara just det som hänt här - Bilia har tyckt att rullen lät ok vid bytet, men det finns ju ingen garanti att det "låter bra" även vid 19000...
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]