Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikx
s6025t skrev:Borde inte gubben som man ställer luftfördelningen med varit kromad? det är den ju i V70-V60 ocean race men det kanske skiljer sig från xc60 :???:

Intressant spörsmål... I broschyren http://www.bildepot.se/userfiles/297/af ... v2_swe.pdf verkar den vara kromad och konsolen verkar ha aluminum look. I min bil är konsolen mörkblå eller mörkt lila och gubben svart :( . Någon som har kunskaper i ämnet?

Bild
Erik X
Senast redigerad av 3 erikx, redigerad totalt 0 gång.
av erikx
Igår meddelade säljaren mig om att jag skulle få en speciell Volvo Ocean Race-väska. Den skulle ha lagts i bilen i Gent men av någon anledning gick inte detta logistiskt att genomföra. Nu skickar tydligen Volvo Cars väskorna till ÅF mot angivande av chassinummer och säljorder. Jag skall få min väska under veckan enl. säljaren. Varken säljaren eller jag själv vet vad det handlar om. Någon annan som vet vad väskan innehåller och vad det är för väska man skriver om?

Erik X
Steff 99 skrev:Det ligger en flytväst, fendrar och förtöjningstampar i den så att du känner dej som en riktig sjöman.... :lol:
Jag tror mer på en keps, handduk, nyckelring å kanske en t-shirt.

Själv fick jag med en väska från Stadium för 7år sen, ÅF firade 75år eller något liknande. Där i var det en mindre väska, fotboll, boule-kit, stavar (stavgång). Inget som man hoppade högt över men det är alltid roligt när man får extrasaker.
Jag vägrade att betala mer än 90% vid leverans, och sen de resterande kronorna när jag funnit bilen vara korrekt.
Alltid bra att ha lite kvar, ifall säljaren skulle slappna av annars.
av erikx
Nu har jag haft bilen en vecka. Allt känns ok. och jag har inte hittat några direkta fel. Däremot borde jag ha kollat kompabiliteten för min mobiltelefon HTC Desire. Jag fick naturligtvis inte över mina kontakter med bluetooth. Allt annat fungerar i stort med att para telefonen med bilens bluetooth, utom just mina kontakter. "Naturligtvis" skriver jag för om man kollar på volvocars.se så framgår det tydligt att bland annat HTC Desire inte fungerar med denna option. Nu har jag löst detta med en annan funktion som heter överför vCard och lagrat de telefonnummer jag behöver i bilens egen telefonbok, så egentligen är det inga stora problem. Även min sambos telefonbok (också HTC Desire) finns där så oavsett vilken telefon vi parar mot bilen kan vi bägge använda bilens telefonbok. Jag har även provat röststyrnigen i bilen men den klarar inte smålänska. Det var katastrofalt dålig respons. Röststyrningen fungerar däremot bra om man säger "telefon, ring kontakt". Då är det inte så många kommandon som skall "pratas in" och allt går mycket smidigt.

Det enda jag har noterat av kategorin mekaniska problem/oljud är ett klonkande ljud när jag skall köra iväg. Jag lägger i Drive-läget och släpper bromsen då kommer klonket. Det händer bara första gången jag skall köra iväg, när bilen är varmkörd, efter att ha varit avstängd en kort stund .

Erik X
Användarvisningsbild
av SilverJ
Hej Erik,
Klonket som du beskriver upplever jag också på min S60. Jag har fått för mig att klonket är naturligt, nästan som om bilen ställer om någonting från att ha backat till att lägga i Drive. Brukar du också höra det efter att först ha backat?
Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
av Frode60
erikx skrev:Nu har jag haft bilen en vecka. Allt känns ok. och jag har inte hittat några direkta fel. Däremot borde jag ha kollat kompabiliteten för min mobiltelefon HTC Desire. Jag fick naturligtvis inte över mina kontakter med bluetooth. Allt annat fungerar i stort med att para telefonen med bilens bluetooth, utom just mina kontakter. "Naturligtvis" skriver jag för om man kollar på volvocars.se så framgår det tydligt att bland annat HTC Desire inte fungerar med denna option. Nu har jag löst detta med en annan funktion som heter överför vCard och lagrat de telefonnummer jag behöver i bilens egen telefonbok, så egentligen är det inga stora problem. Även min sambos telefonbok (också HTC Desire) finns där så oavsett vilken telefon vi parar mot bilen kan vi bägge använda bilens telefonbok. Jag har även provat röststyrnigen i bilen men den klarar inte smålänska. Det var katastrofalt dålig respons. Röststyrningen fungerar däremot bra om man säger "telefon, ring kontakt". Då är det inte så många kommandon som skall "pratas in" och allt går mycket smidigt.

Det enda jag har noterat av kategorin mekaniska problem/oljud är ett klonkande ljud när jag skall köra iväg. Jag lägger i Drive-läget och släpper bromsen då kommer klonket. Det händer bara första gången jag skall köra iväg, när bilen är varmkörd, efter att ha varit avstängd en kort stund .

Erik X
Gratulerer med en fin XC60 !!!

Du sier du ikke for over telefon nr. fra HTC over til bilen, det fikk ikke jeg heller i begynnelsen (men det gikk greit å overføre Vcard), etter jeg oppgraderte HTC HD min til nyeste software så for jeg frem alle telefon kontaktene i min S60 via bluetooth. Så prøv å oppdater HTC mobilen :)
av erikx
SilverJ skrev:Hej Erik,
Klonket som du beskriver upplever jag också på min S60. Jag har fått för mig att klonket är naturligt, nästan som om bilen ställer om någonting från att ha backat till att lägga i Drive. Brukar du också höra det efter att först ha backat?
Mvh,
Johan
Hej SilverJ!

Det stämmer det händer när jag har backat ibland. Jag provade nu på lunchen att backa och köra fram. Jag gjorde tre försök och hörde klonket en gång.

Erik X
Dock är min Volvo inte dummare än att den förstår skånska... :D Trots att den blivit lite förstörd av mer än 20 års boende i Småland.

Har du provat att träna upp en individuell röst i bilen? Det kan man göra, två olika till och med, och sen kan det tänkas att det går bättre för bilen att förstå skillnaden på "fötti" och "förtio".

Ganska vanligt att det blir något ljud när automaten börjar driva och allt kugglapp ska spännas upp.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]