Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
llesrof skrev: Varför skall man passa sig för den gamla automatlådan? För att den är dålig eller för att den gör så att bilen drar onödigt mycket bränsle? Jag snittar min XC70 2,5T -06 med automatlåda på under litern. Nu är det svårt att jämföra förbrukning då min körning skiljer sig från din, men skall jag upp i de siffror du nämner så får jag ligga och krypköra inne i stan. Idag har jag vart ute på en långkörning och bilen snittade på 0,91 med en medelhastighet på 74 Km/tim. Det var en del stadskörning (Växjö), motorväg och landsväg i detta.
För att den drar iväg förbrukningen oproportionerligt mycket och den slirar och är seg. Trots att jag nu har en bil som väger flera hundra kilo mer, har större motor och högre luftmotstånd så har jag flera deciliter lägre snittförbrukning nu vid samma körning. Hur omodern den femväxlade Geartronicen är märks främst när man provar en modern automatlåda 8) Visst, 3.2sexan är säkert lite snålare än turbofemman i sig men det mesta tillskriver jag automatlådan. Man känner nu hur mycket tidigare lockupen går och inte hur mycket mindre sliret är.

Inget ont om Växjö heller, men min definition av stadskörning skiljer sig nog en del från din :wink: Dock är jag sällan inne i city och harvar utan det är förortstrafik.
dieselmagnus skrev:Hur långt kör du? Vill du ha automat eller manuell låda?
I runda slängar runt 1000 mil per år skulle jag tro...och vad jag vill är ovidkommande, sambon mer eller mindre kräver manuell låda eftersom "det är så roligt att växla" :roll:
Rick skrev:Bytt hjullager runt om, "klapperstag" runt om, spindeleder, övre och undre "motorbussning" och fortfarande klonk ibland både fram och bak :-))
Intressant...nå, det får ju bli ett ljud att lyssna efter vid provkörningar helt enkelt...
andreas_lofgren skrev: XC70 fick ett bra fyrhjulsdrivningssystem (Haldex) när den började heta just - XC70. Innan dess hette den V70XC vilket många annonsörer gärna "glömmer bort". Det är modellår 2003-> som gäller. Och kolla vad det står på bakluckan :wink

Själv skulle jag akta mig för Volvos gamla femväxlade automatlåda. Har haft den själv i en S40N T5 (exakt samma drivlina som XC70 men i mindre kaross) och jäklar vad den bilen drog bensin. Jag hamnade nästan alltid på mellan 1,3 och 1,4 liter milen i genomsnitt. Med samma körning nu i min betydligt större V70II 3.2 ligger jag runt 1,1.

Ta en manuell XC70 om du bryr dig om att få ner förbrukningen är mitt råd.

En sån här exempelvis: http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Vol ... ?ca=11&w=1
Tack för klargörandet, och en manuell låda kommer det med största sannolikhet att bli oavsett...även om det så klart är ett stort plus om bränsleförbrukningen även går ner lite :)
Kollade länken, den såg inte alls dum ut!
llesrof skrev:Min passerade 12000 mil idag och den har aldrig haft några problem med klonk eller dåliga hjullager. Okej, det kan låta från fjädersätena eller vad det nu är, men det har det gjort på andra bilar också.

Fyrhjulsdrift är underbart att ha på vintern när många andra står och slirar eller inte kommer igenom snöhögen framför garageporten. Helt överlägset bäst inne i stan när man skall fickparkera när snöröjarna vart någon annanstans eller bara skall iväg vid rödljuset där folk slirat snön till blankis. Du borde testa :mrgreen: Att en XC70 ser koolare ut än en vanlig pöbel-V70 är subjektivt, men jag ser det som en bonus.
Det är lite från bil till bil mao.
Exakt sådana köregenskaper jag har fått för mig att den har...awesome! Det lutar ju väldigt mycket åt en XC70 just nu :wink:

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]