Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Om du inte vill byta kondensor och torkfilter själv (vilket inte alls är svårt) så tycker jag att priset låter mycket rimligt!
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Om du inte vill byta kondensor och torkfilter själv (vilket inte alls är svårt) så tycker jag att priset låter mycket rimligt!

Ok, Nää just nu har jag varken tid lr lust. Ska fundera lite till bara.. dessa beslut ?:-/
av rolass
Har liknande problem AC kompressorn startar ej, det hörs inte ens ett klick. Säkring o relä kollade ok. Har läst att man kan tvångsköra kompressorn någon sekund för att se om magnetkopplingen är ok. Man ska kunna kortsluta ett kopplingstycke som ska sitta vid något rör i motorrummet , men jag hittar inget som jag tycker stämmer. Kan jag få lite hjälp med mer information var exakt kopplingsstycket finns ?
Mvh/ Rolass

Volvo sedan 1958 , nu V70 -03 140hkr.
av Provocative
Bästa firman för att provtrycka ligger i Karlstad. Kommer inte ihåg vad den heter. Men efter provtryck rekomenderade de mig att ringa en kille i stan som kunde scimsa om. Han tog 1500 för arbetet, som jag nu kan själv:P
Firman som provtryckte två dgr på rad tog inte ett öre för felsökningen fast jag kom tillbaka dagen efter o bad dom göra om det. SÅ fixar man en återkommande kund. Felsökning och reparation 1500kr. Saknar dock div kvitton^^
av inkognito
Gasen läcker inte bara ut ur hål, som Carman skriver, den läcker genom gummislangar också, desutom läcker R134a mer genom slangar än R12, på grund av dess mindre molekylstorlek.
Du bryggkopplar elkontakten som sitter på en givare, som är precis vid torpedväggen, eller så lossar du kabeln från ac-kompressorn, och lägger 12v på den direkt från batteri, då bilen går, startar den då, är det mest troligt för lite gas, då löser lågtrycksvakten ut.
av xxargs
Med nylon-liningen man har på insidan av slangarna för R134a så är läckaget genom gummit inte av allt för stor problem längre utan det mesta av läckaget sitter i O-ringar (som det finns ett ganska stort antal av i en bil-AC) som stelnat, pressning av slangar och läckage kring ev. tittglas på torkfilter - ja förutom stenskott och hål pga korrosion i aluminiumet.

Det som däremot verka hitta in i ganska stor takt genom slangarnas gummi är vattenånga då nylon håller inte emot vattenånga övh. och dom små vattenmolekylerna har stor penetreringsförmåga.

jag blev bekymrad efter att skruvat isär en AC-kompressor från Audi A3 och ser korrosionsskador på aluminiumytorna i kompressorn - där man mycket tydligt ser nivån oljan stod i när kompressorn var stillastående.

tyvärr hade jag inga möjligheter att kolla Rh (relativa fuktigheten) på gasen när den tömdes ut till behållare men kan nästan slå vad om att köldmediet var bra bit över 50 ppm fukt vilket är för mycket - normalt skall det ligga runt 10 ppm och max 50 ppm.

av detta så kan man nästan dra slutsatsen att det kanske inte är så dumt att byta torkfilter var femte år eller så om man skall ha bilen väldigt länge och är rädd om AC:n
Användarvisningsbild
av MerBil
Provocative skrev:Bästa firman för att provtrycka ligger i Karlstad. Kommer inte ihåg vad den heter.
Tänker du på Bil & Kyltjänst mån tro?
av rolass
Nyss hämtat ut bilen från Bilia som bytt en av tempgivarna som sitter i backspegeln. Det finns 2 st en i vardera backspegeln och båda måste vara ok . AC:n stängs av om tempgivaren visar mindre än minus 6 grader. Nu kommer skön kyla och allt fungerar som det ska. Tack till alla som engagerat sig i mina problem med AC:n .
Mvh /Rolass

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]