Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
apersson850 skrev:Maskinskadeförsäkringen kan jag tänka mig, men inte vagnskada. Den gäller för krockar och vandalisering.
Det var naturligtvis precis vad jag menade :)
av kitco
Ingen som vet hur kvaliten är på kompressorerna som ersätter dessa gamla? Har en MY11 ska man behöva oroa sig för ras längre fram?
Användarvisningsbild
av Momentum
Ni77 skrev:Ha för mig att det även stod i "Vi Bilägare" om vad som var problemet med dagens kompressorer. Tror att det var att dagens "pumpar" går hela tiden, jämfört med dom gamla. Som slog igång när det behövdes. Allt för att få bort effektförlustknycken (fick ja till de :D ) när dom slog igång.Därför blir det hårdare slitage på dom nya. Rätta mig om jag har fel. Dom klarar nog 46000 mil dom här också så småningom. Fast det är ju märkligt att vissa får stå för hela kalaset. Å vissa inte.
http://www.vibilagare.se/hem/kylteknike ... tion-28382
av xxargs
Det har nog väldigt stor betydelse vilken tillverkare det är av kompressorerna. I VAG-koncernen så (har det) används minst 3 olika kompressortillverkare och dom som rasar mest verkar vara Zexel, följt av Valio och dom som håller bäst verka vara Nippon Denso.

Ingen biltillverkare gör egna kompressorer (utom möjligen toyota som äger en stor del av nippon denso) utan köps in utifrån - och i prispressen så är det förståss billigaste som gäller, tills felutfallet indikerar att man måste gå upp en snäpp...

Det finns alltså minst 3 olika kompressortillverkare till samma bil (Audi A3 i det här fallet) och dessa ser nästan exakt lika ut till utsidan och förmodligen byggda på samma sätt på insidan med 7 kolvar med 31.4 mm i diameter och ca 30 mm i slaglängd

---

har man nippon denso-kompressor i sin bil så har man störst chans till lång brukartid på AC:n innan det behövs åtgärd eller reparation, står det zexel så blir det att be sin bön varje dag att det håller den här dagen också ;-)

min bil använder en scrollkompressorn (kallas också felaktigt skruvkompressor av vissa) från Nippo denso och den har ryckte om sig att vara väldigt tålig och väldigt lite felutfall.

dock rotar man med sin AC och inte är noga med klinisk renhet, låg fukt och byte av torkfilter var gång det öppnats, ordentlig vakumsugning så hjälper det inte ens med en densokompressor för att det garanterat skall hålla...
av svedan
semmelman skrev:
christer8992 skrev:Fick byta kompressor på min V70-08 pga av missljud från magnetkopplingen
men det kostade mig inget eftersom Volvo hadde en "goodwill" på AC kompressorn

Så tydligen har man haft problem den.
Vet du hur länge den goodwillen sträcker sig?
Verkar vara bekymmer med 08:or. Ska visst gälla i 4 år. Jag hade otur... ac-remmen for in i kamremmen...som brast...Här räcker inte byte av kompressor.. :mrgreen:
av mangeV70
Då var kompressorn fixad. Byte i Fredags och det bästa av allt. Volvo tog hela kostnaden. Slapp blanda in försäkringsbolag.

Det verkar ialla fall som om "goodwillen" gällde min MY09 som är precis över tre år.

Nu är det bara framrutan som ska bytas efter ett elakt stenskott, men det är en helt annan historia...
av Tarsiger
apersson850 skrev:Nähä, så är det inte, för jag har kört 46000 mil med min 854 Turbo, och den AC-kompressorn morrar på ännu.
I min 945SE nyköpt -96 fungerar ECC-system inkl kompressor perfekt efter 55000 mil. Enda reparationen har varit kondensorbyte inkl påfyllning efter ett stenskott som vållade läckage. Instruktionsboken säger att systemet mår bäst av att alltid vara i drift.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är snarare tvärtom. Förr kylde de alltid till max, alltså strax över fryspunkten. Nu går de inte lika mycket, utan kyler bara precis vad som behövs, allt för att minska på bränsleförbrukningen som går åt för att driva runt dem.
av xxargs
Sett siffror om 8 grader C på evaporatorn för wolkswagen - dock dom jag sett hittils i toyota yago och audi A3 med PWM-styrd kompressor så är det fortfarande ON/OFF fast med mjukare övergång mellan lägena och mycket kortare intervall där en påslag kan vara en sekund och släppa i fem sekunder innan det slår till igen - man hör på motorn lite när det slår mellan lägena och lasten ändras.

att man höjer evaporatortemperaturen är redan som nämt för att minska energiförbrukningen - vilket fortfarade inte är speciellt bra vid låg kylbehov då kyl-COP (utan att räkna med energiförbrukningen från fläktar mm.) kan vara under 1 medans den kan ligga ca 2.2 vid maximal last i hög värme (värden taget från sanden-rapport när man jämför mellan R134a utan suggasväxlare och nya HFO1234yf-kölmediet med värmeväxlare mellan suggas och flytande linan - med i stort sett samma verkningsgrad utom att kapaciteten vid max kyla var 20 - 30% lägre med den nya köldmediet.)

det kommer att resultera att AC:n i nya bilar kommer att växa lite i storlek både på slagvolym (kompressor), laddningsmängd och rördimmensionerna i premiummärkerna där man inte accepterar kapacitetsnedsättning medans dom billiga märkerna förmodligen får klenare AC...

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]