Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calle81
Tjena.
Calle som skriver sitt första inlägg.

En v70 (01) men nya bromsbelägg ca tre veckor sedan.
I dag behövde jag bromsa lite hårdare då mamma bambi inte vet att jag har företräde. första gången sen (beläggbytet) när jag senare låg och körde på en 70 väg så tyckte jag att bilen drog mycket soppa och när jag stannade på en parkering så rök det och luktade från höger frambroms. Det var även ganska varmt på fälgen.

Parkeringen sluttade lite bakåt och jag hörde inget när jag lät bilen rulla bakåt, den rullade helt ok så jag tror inte att något ligger på.
jag tyg mod till mig och körde hem bilen till en kompis och då rök den inte när jag kom fram, men fälgen var fortfarande lite varm.
Vad tusan kan det vara? :???:
av TomasL
Det kan i stort sätt bara vara bromsen som ligger på om det blir så varmt.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk PRO
av calle81
Hej igen.
jag plockade ner hjulet i dag och lossade på bromsen. Allt såg fint ut och det hela snurrade utan att det lät " skrapigt". Åkte in mot Göteborg igen och på vägen hem var allt fint, men efter ca 2 mil på motorvägen började jag tycka att bränsleförbrukningen blev lite högre och när jag sen gör på 5an i ca 80 kmh så ligger jag på 1,5!! väl hemma så är fälgen så varm att man inte kan hålla handen på den mer än 5 sekunder och de luktar bränt.? måste jag byta ok ? eller ska jag prova att köra in dom ett par mil ?
vad är det man byter? ok ? skivor? båda sidor? och vad skulle det kosta om man lämna in den? :???:
av Provocative
Låter helt klart som om kolven kärvar. Mjuka upp den så går det nog bra sen..... I värsta fall är det ett hjullager som gått. Men osannorlikt då du just fixat bromsarna. Jag slarvade sist jag bytte o fick riva ner o mjuka upp kolven som straff. Uppförde sig precis som din
av Provocative
Låter helt klart som om kolven kärvar. Mjuka upp den så går det nog bra sen..... I värsta fall är det ett hjullager som gått. Men osannorlikt då du just fixat bromsarna. Jag slarvade sist jag bytte o fick riva ner o mjuka upp kolven som straff. Uppförde sig precis som din
av calle81
[quote="Provocative"]Låter helt klart som om kolven kärvar. Mjuka upp den så går det nog bra sen..

tack för svaret
Hur går man till väga för att mjuka upp den?, köra och bromsa eller ska jag plocka av grejerna och pressa kolven manuellt? såg i går att gummipackningen på oket var nästan slut är det något som kan påverka?

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]