Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har som sagt en 740 Turbo -88 som tvärdör efter ungefär 5 mils körning, går klockrent (eller ja så klockrent en 740 turbo kan gå) och sen så bara tvär dör den. Inget bluddrande eller hackande, det är bara som om någon vrider av. När man sedan försöker starta så startar den men dör efter ett par sekunder, går dock bra när den är igång dom ynka sekunderna. När felet uppenbarade sig för en vecka sedan bogserade jag hem den och bytte bränslepumps relät dagen efter och bilen startade och gick, frid o fröjd! Tog ett par provrundor och allt funkade kalas, tills det blev en längre tur och bilen tvärdör igen.. Låter den stå ett par timmar och sedan går det att köra ca 5 mil igen. Så nu är frågan vad som kan tänkas vara fel?
Mvh Johannes
Jag har EXAKT samma problem på min 940 -94- 28 000mil

Motorn tappar kraft och dör på 1sek. i 100km/h
All el verkar fungera.
Varvtal ok
inga fel-lampor.
Först när kopplingen trampas ned och varvtalsräknaren slår i botten tänds alla fel-lampor.

Vid startförsök.
Startmotor snurrar som vanligt. varvalsräknaren ger ok utslag. samtliga larm-lampor lyser.
Men motorn startar inte.

Historik:
(Kväll ca 20grader) Körde 7 mil stannade vid sidan av vägen (hastighet vid stopp ca 40km/h). gick ej att starta.Gnuggade geniknölen och ringde efter hjälp. provade igen efter 30min. Tjohoo start. gick i ca 2mil. sen tvärdog den igen. =(
Väntade 2h. tjohoo. start igen och körde 2mil hem.
Utförde vanlig service hemma. filter tändstift etc.. (550kr)
Allt verkade ok. men har inte provat längre än 2-3 mil.

(Morgon ca 15grader) Startar en 14mil lång färd. stannar efter 7 Mil. (hastighet vid stopp ca 110km/h). väntar 40min på bärgare. bilen startar och kan köra upp på bärgarn :-/
Volvo i nyköping felsöker utan att hitta nånting.
Det fanns inte ens felkoder!!!
Bytte bränslepumprelät själv (60kr). bara för att vara säker.

(Kväll ca 12grader) körde mot stockholm. bilen stannade efter ca 5mil(hastighet vid stopp ca 100km/h). . tog en fika och provade starta efter 30 min. nej. funka inte.
Fikade lite mer i 60 min. Jajamen. bilen startade och höll hela vägen till Solna ca 3-4mil.

Fick tipps att impulsgivaren kan få problem med jordning när den är gammal och varm,
Bytte Impulsgivaren (400kr). Upplevde att motorn fick jämnare gång.

( Dag 22grader) Kör 3-4mil tvärdör igen(hastighet vid stopp ca 100km/h). . fikar i 2h.
Startar utan problem.
Men dör efter 5km.(hastighet vid stopp ca 90km/h).

Nu har jag inga fler tips att gå på.
Volvo ser inget fel när de kikar på bilen.

Snälla om du löst problemmet lägg ut lösningen här. Hur enkelt el svårt det än var.
Mvh Grodan
Hejsan, har skummat igenom lite fort så problemet så mitt svar kanske är helt onödigt men tänkte jag skriver det ändå :)

Har du bytt bränslefiltret??
Om det är tätt så orkar säkert inte pumpen o suga igenom bensinen genom de o motorn får ingen bensin, efter den stått en tag så rinner bensinen till sig igen o smutsen lägger sig i botten av filtret o sen så pumpar pumpen upp smutsen igen så det tättnar :)

Kanske inte va till hjälp som sagt men men
Hoppas du får den till att fungera :)
Mvh Krillex
Ja gott folk.
På Min 940 -94- B230FD..!!!!
Efter sista stoppet ville den inte starta igen.
Väntade längre än tidigare.Ingen start.
Antog då att bränsle pumparna strulade. eftersom den nu inte ens startade.
Köpte på mig "för" och "huvud" bränslepump. (550kr och 880kr på Mekonomen)
Bytte förpumpen först. ( den var krånglig som s_t_n att få ut ur tanken!!!!!!).
Och bilen startade på första försöket.
Volvon Rullar igen =).
Har rullat sen dess.
( dock bara sträckor under 3 mil. Om bilen forstätter fungera ser ni ingen fortsättning).

Lycka till alla.
DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.