Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja!

Har ett problem med oljan i växellådan, när jag kollar oljan när bilen är kall så syns inget på stickan, på läget COLD, men efter jag har varmkört den så visar stickan lite mer än max på HOT sidan av stickan, Sen har jag en väldigt skitig underdel, runt växellådan, mycket olja, som ser ut att ha runnit ut, men har inga fläckar under bilen där jag parkerar, Fick en anmärkning på bes förra året, men torkade bort det mesta jag kunde, och den gick igenom, men fick ett tips att lagret mellan lådan och motorn kan vara slut och att jag skulle ev byta lagret,

Svårt att byta, lång tid?
Har aldrig gjort det förut på en bil, Gjort massor men inte detta,
Men kan det vara något annat fel, Jag vill ju inte fylla på hur mycket som helst för att kanske spränga packningar och dylikt, men är orolig om lådan skär p.g.a. lite olja.

Hade//Martin
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Menade man möjligen att motorns packbox mot lådan kunde vara dålig. Har du en rephandbok för din bil? Har du inte det rekommenderar jag att du skaffar en sådan, den kommer att hjälpa dig många ggr.

Mvh GK
av Uthil
Tja!

Jo har köpt en från biltema, denna Haynes bok för 850, om det är den du menar? Och självklart menar jag packboxen mellan motor & Låda.
Användarvisningsbild
av taxi
har inte automatbilar också skvallerhål i skarven mellan motor och låda? Angående packboxen alltså. Och om den är problemet, kolla så oljan inte kommer från nån annan stans först, typ uppifrån. Se gärna min tråd om detta lite längre ner, finns bilder där också.
av Uthil
Tja!

Jo de har detta skvaller hål, men vad menar du med att olja kan komma uppifrån?
Ska göra rent under och köra ett par mil och se, vart det kan ev komma ifrån.
Användarvisningsbild
av taxi
uppifrån som t ex kamaxel el fördelarlock och ner via impulsgivaren över svänghjulet och sen ut i skvallerhålet? Chansar bara, jag kollade allt annat innan jag blev tvungen att inse att det var den förhatliga packboxen..
av *pettson*
Kan ju börja med att se vilken färg det är på oljan?
Är det ATF olja eller motorolja? Det lilla berättar ju vilket håll man behöver titta åt för att hitta ett läckage.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]