Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoValter
Hej! undrar nu om någon annan upplevt samma smäll/smällar. Åkte med min volvo s80-07 2,5t mellan Stockholm och Västerås i mycket soligt och varmt väder. när jag kom fram i Västerås började det smälla någonstanns i fram lät som det var från instrument panelen.. det small så pass högt att man blev rädd och det handlade om 3-4 smällar inom 5-10min. sen slutade det.. har anvät bilen efter det och smällarna har inte dykt upp.. Vad var det som small!?`

Kan tillägga att bilen för övrigt går mycket bra känns inge konstig motor mässigt...

är den nån som varit med om nått liknande ....om finns det nått man kan göra åt dessa kanon smällar?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Hmm.. min gamla S70 kunde ge ifrån sig sådana ljud nånstans från instrumentbrädan nära vindrutan, men det var under riktig kalla vinterdagar efter några minuter när det började strömma varm luft i defrostern. Kanske omvänt här, kall luft på varm yta?
av oldtimersmc
Behöver nog lite mer info innan man kan säga ngt angående din fråga "smäller" är ett subjektivt begrepp...
av VolvoValter
Hej!

Ja förstår att det kan vara svårt att utala sig i frågan! smäller är en dålig förklaring. men vet inte hur jag ska formulera det bättre heller. det var så att ljudet lät högt och kändes som det kom från instrumet panelen eller under bilen trodde först ac pajade. det small som skott ett par gånger och så pass att man blev rädd! när detta hände var jag tvungen att gå ur bilen och titta under om jag kört över något som fastnat och låg och slog under bilen. Men så var det inte.

Bilen i övrigt går som den ska körde 30mil igår utan ett ända skott/smäll. Hade nästan velat att det hände igen för att mer kunna ställa en säkrare diagnos...
av VolvoValter
Hej igen!

ja kanske kunde vara nått med bensin, men tycker nog att bilen borde gått dåligt eller kanske ryckt till eller nått som relaterade till motorn...

Men kanske dyker upp fler som får uppleva dessa konstiga smällar...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]