Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lasseman
Vad har du för bil? årsmodell?
På tidiga 850 tas signalen från växellådan, på senare modeller tas den från abs-systemet. Lyser abslampan?
av *pettson*
Fungerar hastighetsmätaren men det andra står stilla så är ett drev trasigt i mekaniken i mätaren. Antingen pilla och köpa ett svindyrt drev, eller för den delen byta till ett annat beg instrument istället.
av jensa30
Tja Pettson, en fråga på detta!
Är det samma på C70 -02, alltså att dreven går i sönder i huset??
Min hastighetsmätare hackar sig fram tycker jag nämligen!
Eller kan det vara givaren?

Mvh Jens J
av *pettson*
Om hastighetsmätaren hackar sej fram finns det chans att det möjligen kan vara en spricka i en tandring till ABS systemet istället. Kan vara värt att kika på.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Min vägmätare funkar inte heller, anser det inte det som allra viktigaste att den funkar trots att Jag tycker om att meka. Jag kommer ihåg att bilfösäkringen fanns olika mil alternativ i Sverige för betalningen som inte finns här i Finland. Är dett något som Bilbesiktingen kollar?
av *pettson*
Har ingen aning om ifall finsk bilbesiktning kontrollerar det. Men svensk bilprovning kontrollerar det eftersom km talet noteras vid varje besiktning. Uppgifterna ligger sen i databas för försäkringsbolagen att ta del av.
av jensa30
*pettson* skrev:
jensa30 skrev:Tja Pettson, en fråga på detta!
Är det samma på C70 -02, alltså att dreven går i sönder i huset??
Min hastighetsmätare hackar sig fram tycker jag nämligen!
Eller kan det vara givaren?

Mvh Jens J
Om hastighetsmätaren hackar sej fram finns det chans att det möjligen kan vara en spricka i en tandring till ABS systemet istället. Kan vara värt att kika på.

Tack Petsson, har faktiskt gått över tandhjulen och gjort rent dom, inte hittat några sprikor eller dyligt!
Nu är bilen inne för att ABS och antispinnlampan lös, nu lyser bara motorelektroniklampan när jag var på g till verkstan!!
Lite konstigt med tanke på att min bil bara gått 5600 mil, är ju nästan ny!!!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om det ens går så är det nog bara volvo som kan det.
Men det blir nog billigare att köpa ett nytt begagnat hus från en skrot. Bara att leta efter ett som har ungefär lika miltal som din.
Dom brukar ligga på runt en femhundring, lite mer om du vill ha med färddator och knapp.

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]