Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Oj vilken fin gest att se någon nära göra, Jag tycker du gör helt rätt i om du ägnar bilen som minne till din morfar. Fick faktiskt kalla kårar av att se pärmbaksidan.
Marlboroman skrev: Bild

Höll på och snokade runt i den litteratur kring Amazon jag har för att bringa klarhet i en diskussion. Då öppnar jag en rephandbok och finner denna hälsning från morfar som han skrev en av dem sista gångerna jag träffade honom innan han förlorade kampen mot cancern 2001. Han påverkade mitt intresse för bilar mycket och var bland annat den som lärde mig att köra bil. Fick öva i hans röda duett epa, men dem andra bilarna i samlingen fick jag inte prova, förutom amazonen jag sedemera köpte. Har inte riktigt bestämt hur än, men på något vis kommer bilen när den är klar tillägnas hans minne.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
cybermunk skrev:Oj vilken fin gest att se någon nära göra, Jag tycker du gör helt rätt i om du ägnar bilen som minne till din morfar. Fick faktiskt kalla kårar av att se pärmbaksidan.
Det köänns som rätt sak att göra. Funderingarna går åt 2 håll: antingen en liten motivlack erad bild på morfar nånstans, antagligen under huven, eller någon form av graverad plakett som placeras på lämpligt ställe.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Om jag skulle få råda så skulle jag säga graverad plakett :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har fortfarande inte haft möjlighet att flytta bilen. Nästa vecka kanske. Garaget lär städas ur och ställas i ordning först bland annat. Men det börjar väl närma sig i alla fall.

Bild
Damp ner ett paket idag, som bland annat innehåll vita blinkers fram...

Bild
...samt en uppsättning 40mm sänkfjädrar. Det ska köpas stötdämpare och nya bussningar till hösten så att upphängningen kan gås igenom helt. Chassiesättningen nu med vanliga fjädrar, tveksamma dämpare och torrspruckna bussningar kan väl sägas vara mjuk... :D

Tror dessutom att jag har bestämt mig för vilka fälgar jag vill ha. Men ska kolla upp pris och leveranstid på dem först innan dem spikas. Sen har jag suttit och kikat lite på ljudsystem, lär dock mäta och fundera lite på högtalarplacering, men jag tror jag har en vettig lösning på den frågan med.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Efter 7 krångel och 8 förseningar så hamnade den till slut på trailern :) Varit väntan på att garageplatsen skulle bli klar och att farsan skulle ha tid at hjälpa till med transporten. Var en del krångel med försvunna spännband och en försvunnen vev till vinchen på vagnen, men allt löstes och iväg for vi.

Bild

Efter att ha blivit tvättad för första gången sen hösten 1999(!) så lyckades vi knuffa i den i garaget. Bromsarna ligger åt lite vilket gav ett enormt rullmotstånd. Hade jag tänkt hela vägen så hade jag tankat upp den och satt i batteriet. För trots att det var flera år sedan den startades senast så hostade den till på andra försöket och på det tedje så spann den igång och gick lite rassligt i början, men efter 30 sekunder så spann den lika mjukt som förr. Den startades dock inte förrens ett par timmar efter att den rullades in... Är ju så när man kommer på dem bra ideerna i efterhand.

Bild

Tanken är väl i nuläget att bara sätta ihop det nödvändigaste och försöka få den igenom besiktningen. Är ju en del saker som ska tillbaks, bromsarna ska ses över och en del saker ska bytas som till exempel kylarslangar. Får man den bara besiktad så blir ju allt lite lättare. Och då kan man ju koncentrera sig på att börja göra allt som lär fixas seriöst.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Idag vart det en match mot frambromsarna i hopp om att få den att rulla lätare än under gårdagens kraftprov. Lär dock inleda näst vecka med att beställa nya ok och bromsslangar fram. Oken verkar funka, och kan väl kanske räddas om köper en renoveringssats, men har renoverat ok förr och det är inte roligt... alls.

Bild

Efter att ha filat lite på glidpinnarna och fettat in dem och knackat lite rost från oken så gick det mycket lättare att rulla. Passade även på att borsta ren bärarmarna för att kolla in deras skick. Och dem ser ut att kunna bli bra om blästrar och lägger på färg.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Lite småpyssel idag, har bytt generatorrem. Får ägna mig åt sånt eftersom jag inte kan beställa mer grejjer så man kan komma igång lite mer förrens på måndag.

Bild

Verktygsväskan som ligger i bilen :D

Bild

Hängt på frontplåten lite provisoriskt och satt en ny tuta. Den låter dock inget, men det kan ha med kablaget att göra skulle jag tro. Lär börja dra om en del kablar. Misstänker att jag kommer få dra om all el, men som tur är så är det ju inte så fasligt mycket i en amazon + att jag har planer på att gömma undan härvan lite mer, men det beror på orken och ambitionsnivån framöver.

Bild

Rosten där lär ju bekämpas på nåt vis inför besiktningen. Har ju köpt plåt för att fixa det seriöst. Men av fler anledningar så lär det bli en provisorisk lösning.

Bild

Tillverkade en passade plåtbit av skrot som fanns i garaget och satte dit med självborrande skruv. Det får duga tills jag kan riva ner och göra det riktigt.

Bild

Lade på lite lagom med underredsmassa så syns inte byfånemeket :D Bara det funkar genom besiktningen är jag nöjd :)
av 2444ever
Råkade halka in här. Man njuter lite av o se gamla amazon (och PV, som jag själv hade som 1a bil).
Planerar du original-look på den? Blir helt till mig när jag ser en amazon/PV i fint original-skick.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd di[…]

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte l&ari[…]

https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-top[…]

Uppdatera mjukvaran

Det börjar bli dags för service på[…]