Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tko
Växelspaken i min 2,4D MY10 har börjat gnissla vid växlingsmanöver, bilen har gått ca 4000 mil. Är det någon annan som råkat ut för det och i så fall vad gjordes för åtgärd hos verkstaden ?:-/
av Homestream
I min är det kopplingen som gnisslar, men bara när bilen är kall.
Trodde det var spaken först i.o.m att man rör bägge i samma moment.
Påpekade det vid första service men ingen åtgärd gjordes...
Nämndes inte ens i protokollet så dom kanske glömde att titta på det.
av mangeV70
Jag har också noterat ett gnällande ljud vid växling. Låter tydligt ifrån växelspaken, och det är mer ljud när bilen är kall. Var hos återförsäljare idag i ett annat ärende, men glömde naturligtvis fråga om detta. Ska svänga förbi snarast möjligt för att bli kvitt oljudet.
av MW76
Min gnisslar inte...ännu i alla fall.
Noterade att s80,n jag hade till låns när min var på verkstad kändes smidigare i lådan framför allt 1:an till 2:an..
min är lite "svårt att förklara" klonkig ??:-/
Är det ngn här som fått liknande justerat eller smort på garanti.

Nu är jag kanske lite pettimeterputte men små detaljer.. ni vet
Användarvisningsbild
av Falk
Jag hade "gnekljud i spaken" på min MY10 när den var ny.
Både min mek och jag var först helt säkra på att det var själva spaken som lät, men vi hade fel.
Efter lite felsökande visade det sig att ljudet uppstod framme vid vajrarnas anslutning till lådan och fortplantade sig via vajrarna in i kupén så att det lät precis som om spaken gnisslade.
av mangeV70
Nu har min oxå blivit fixad. Det var mycket riktigt "bara" att fetta in/smörja vajrarnas infästning. Gjordes i samband med en kampanj som bilen skulle in på och när min provtur av nya V60 var slut stod meken där och väntade.

Då garantin gått ut väntade jag mig en liten räkning från kundmottagaren men han kom fram till att det är ju snart jul, så jag åkte därifrån med ett glatt leende.
Användarvisningsbild
av Måsen
Är det något som är lätt att komma åt, att göra själv?
Min har börjat gnälla när man för växelspaken uppåt, till 1, 3 och 5:an.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har min kärra varit inne hos Bilia, självklart så hörde inte dom något ljud och den är helt tyst ibland så det ser jag inte som otroligt. Ibland gnekar det, ibland inte. Tycker mig ha märkt att det gnekar mest när det regnar ute.

Påtalade denna tråd och att en bekant dom har en TJ från volvo på gnekande växelspak där man smörjer infästningen mot lådan. Tyckte att det kan de väl göra även om de inte hörde något så får vi se om det hjälper.
Men dom tyckte inte det var värt att göra det så jag skulle komma tillbaka när lådan låter så dom får höra. Tyvärr är jag ju sällan på väg mot volvo eller bara ute och nöjjeskör när det låter :(

Får väl stå ut med det och hoppas att det låter någon gång när det passar att åka förbi dom och dom dessutom har öppet.
Användarvisningsbild
av Brainy
Idag kom så ljudet vid en inte helt omöjlig situation för att åka till bilia och dessutom under bilias öppettider. Så jag for dit, dom konstaterade samma sak som jag sa till dom senast jag var där. Körde in bilen i verkstaden och 5min senare hade jag en gnisselfri bil.

Mycket bra mottagande av meken jag träffade idag. Synd att hans kollega inte trodde på mig senast och kunde åtgärda det redan då bara.
Höll på att bli tokig, Eccy här på forumet åkte med mig i helgen och han trodde att jag missat kopplingen första gången han hörde ljudet.
Skönt att det är åtgärdat och var ett så enkelt fel som för er andra :)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]