Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sorry för den något kufiska rubriken, men...

igår testade jag min nuv tjänstebil i syfte att få en värdering så jag kan köpa loss den. (En V70N 2.4 140 momentum MY06, har gått 1.200 mil och uttagen 05-09-01).

Killen som testade bilen, som för övrigt verkade vara mycket duktig, sa att en första service på bilen "alltid" skall vara en s k fullservice, även om bilen inte gått 3.000 mil som är serviceintervallet. Särskilt viktigt med tanke på garantiåtaganden från Volvo PV.

Jag undrar om någon därute kan bekräfta/avfärda huruvida detta stämmer. Det är en stor prisskillnad mellan en s k anpassad service och en full årsservice.
simpos skrev:Sorry för den något kufiska rubriken, men...

igår testade jag min nuv tjänstebil i syfte att få en värdering så jag kan köpa loss den. (En V70N 2.4 140 momentum MY06, har gått 1.200 mil och uttagen 05-09-01).

Killen som testade bilen, som för övrigt verkade vara mycket duktig, sa att en första service på bilen "alltid" skall vara en s k fullservice, även om bilen inte gått 3.000 mil som är serviceintervallet. Särskilt viktigt med tanke på garantiåtaganden från Volvo PV.

Jag undrar om någon därute kan bekräfta/avfärda huruvida detta stämmer. Det är en stor prisskillnad mellan en s k anpassad service och en full årsservice.
kan inte svara på frågan, men det är som sagt en stor pris skilnad!
den servicen av dessa som kostar minst pengar är den dyraste av dessa.
lite pengar är itne samma sak som billigt!
då får ju en hel det gjort för pengarna!
av Frigge
På en 05:a som gått det miltalet ska det göras en Anpassad service.
Volvo har ju tagit fram den av just den här anledningen.
Du kör inte 3000 mil per åt utan ca hälften,då ska du enligt Volvos servicebok göra en Anpassad.

/Fredrik
av simpos
Det stämmer väl att lite pengar inte är lika med billigt. Billigt kan jag knappast påstå att något är vad beträffar bilar...

Saken är dock att Volvo i sin servicebok och div. säljmaterial anför att service skall utföras var 3.000 mil, med bisatsen att om man kör mindre än hälften under ett år så kan en s k anpassad service utföras istället. Detta är naturligtvis en kostnadsmässigt att föredra och eftersom detta finns angivet i serviceboken finns ju inga skäl att misstänka att det skulle på något sätt kunna uppfattas som att man avvek från tillverkarens föreskrivna serviceprogram om man valde det alternativet med en s k anpassad service.

Vidare angav teknikern att detta i "vissa fall" kan uppfattas som om man inte fullföljde serviceåtagandet och detta kunde ifrågasätta garantiåtagandet från Volvo PV.

Om Volvo i och med den anpassade servicen menar på att detta är fullt tillräckligt, så får jag ju knappast något mer för pengarna genom den större årsservicen - eftersom bilens tillverkare uppenbart har ansett att det inte krävs mer i och med de rådande förutsättningarna (mindre än 1.500 mil/per år). Allt annat vore att betrakta som en kostnad för en försäkringspremie, en försäkring som enligt min servicebok är kostnadsfri och heter nybilsgaranti!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Detta ämne har varit på tapeten förr...vilket då väckte mitt intresse! Varför jag skrev ett brev till Volvo PV med en förfrågan av denna kaliber!

Efter ett tag fick jag ett telefonsamtal med en sakkunnig på området, som berättade att garantierna gäller oavsett vilken service man väljer!
Även om man skulle vilja serva bilen hos "Sverra i hörnet" (om denne följer tillv. rek.)

Nybilsgaranti och servicegaranti är tå skillda saker! Rullar bilen (min MY06) mindre än 1500mil/år. och jag väljer en s.k. anpassad service, så byts olja, oljefilter, kupefilter samt bromsbackarna kontrolleras!

Åker jag därifrån sedan och (t.ex.) tutan inte funkar...så gäller inte servicegarantin där! Vilket är en självklarhet om man tänker med lite logik!

En "normalanvänd" personbil skall enligt Volvo PV hålla garantitiden ut! Tyvärr är det inte alltid så...därför garantin finns!

Slutpoängen är att det inte spelar någon roll vilken service bilen får utan att den blir servad enligt tillv. rek.
av NyMaN!
Jag var ner hos min lokala Volvo verkstad idag & beställde en tid för service.....

Det är den första servicen som görs på bilen, den har gått 1700 mil nu på ett år, så jag frågade vad ansåg att jag skulle göra för service och tyckte det var helt onödigt att göra den "stora" 3000 mila servicen, så det får väl bli en anpassad service = Oljebyte, oljefilter + kupe filter.

Men dom tyckte även det var onödigt att lägga 700:- på att byta kupefiltret eftersom bilen inte gått mer än 1700 mil.

Så med andra ord så blir min första service Oljebyte + oljefilter + en allmän kontroll.
Användarvisningsbild
av CarMan
NyMaN! skrev:Jag var ner hos min lokala Volvo verkstad idag & beställde en tid för service.....

Det är den första servicen som görs på bilen, den har gått 1700 mil nu på ett år, så jag frågade vad ansåg att jag skulle göra för service och tyckte det var helt onödigt att göra den "stora" 3000 mila servicen, så det får väl bli en anpassad service = Oljebyte, oljefilter + kupe filter.

Men dom tyckte även det var onödigt att lägga 700:- på att byta kupefiltret eftersom bilen inte gått mer än 1700 mil.

Så med andra ord så blir min första service Oljebyte + oljefilter + en allmän kontroll.
fast det är ju helt fel att göra en anpasad service på din bil! denna får endast göras om bilen gått 1499 mil eller mindre sedan senaste servicen & endast en gång mellan de vanliga servicerna
av NyMaN!
CarMan skrev:
NyMaN! skrev:Jag var ner hos min lokala Volvo verkstad idag & beställde en tid för service.....

fast det är ju helt fel att göra en anpasad service på din bil! denna får endast göras om bilen gått 1499 mil eller mindre sedan senaste servicen & endast en gång mellan de vanliga servicerna
Jo, jag sa det till dom att det stod mindre än 1500 mil, men dom sa att det är runt 1500 mil så dom tyckte det var bortkastade pengar att göra en full service.........

Och jag håller faktiskt med dom........det är inte speciellt mkt mer dom gör på 3000 mils servicen än vad dom gör på anpassad......
Visst dom kontrollera en massa småsaker, men det är ju inga stora saker som skiljer.

Däremot så skiljer det ca: 2000:- i pris på dom olika servicarna :!: :!:
Användarvisningsbild
av CarMan
NyMaN! skrev:
CarMan skrev:

Jo, jag sa det till dom att det stod mindre än 1500 mil, men dom sa att det är runt 1500 mil så dom tyckte det var bortkastade pengar att göra en full service.........

Och jag håller faktiskt med dom........det är inte speciellt mkt mer dom gör på 3000 mils servicen än vad dom gör på anpassad......
Visst dom kontrollera en massa småsaker, men det är ju inga stora saker som skiljer.

JAg håller ju inte med!

det är ju gasnka mycke mer man gör på en riktig service, mot en anpasad!
av NyMaN!
CarMan skrev:
NyMaN! skrev:
CarMan skrev: fast det är ju helt fel att göra en anpasad service på din bil! denna får endast göras om bilen gått 1499 mil eller mindre sedan senaste servicen & endast en gång mellan de vanliga servicerna

JAg håller ju inte med!

det är ju gasnka mycke mer man gör på en riktig service, mot en anpasad!
Kan du lista alla sakerna?

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]