Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Tycker inte bränslepriset är en sån enorm grej som vissa vill ha det till.
TS ska köra 1500 mil per år, ganska normal körsträcka. Bilen han funderar på drar 0.75 liter/mål, det gör 1125 liter om året.
70 öres skillnad på bränslepriset är inte ens 800 kr på ett helt år. Eller mer exakt: 66 kronor i månaden. Och 70 öre är en stor höjning.

En approximering är således att varje öre i höjning kostar ungefär en krona i månaden. I ett bilägande är det där en nästan helt försumbar kostnad.
av s6025t
70öre är bara vad priset ökat med senaste veckan. skillnaden per mil är ca2kr så det är närmare 3000/år + skattebefrielse i 5år 1200/år så på nästan ett år är mer priset för en T4F hemräknat sen har man ju alltid valfriheten att kunna köra på 2 bränslen i framtiden till skillnad mot en ren bensin eller dieselbil där man är låst till hur oljepriset kommer att utvecklas
av Tartryffel
s6025t skrev:70öre är bara vad priset ökat med senaste veckan. skillnaden per mil är ca2kr så det är närmare 3000/år + skattebefrielse i 5år 1200/år så på nästan ett år är mer priset för en T4F hemräknat sen har man ju alltid valfriheten att kunna köra på 2 bränslen i framtiden till skillnad mot en ren bensin eller dieselbil där man är låst till hur oljepriset kommer att utvecklas
Håller med i det mesta du säger. Men priset ökar ju inte med 70 öre varje vecka. Snarare har det ökat ungefär 2 kr på två år för dieseln.
Skatten är iofs beroende av vilket drivmedel man väljer men inte av själva drivmedelspriset. Min jämförelse var, som jag också skrev, baserad på allt prat om vad drivmedlet kostar. En krona upp eller ner gör faktiskt ingen jätteskillnad.

Skatteargumentet är för övrigt betydligt starkare än drivmedelspriset, en diesel kostar väl runt 6000 om året i skatt så det är 30000 man sparar på fem år jämfört med T4F, inte 6000.
av s6025t
Jag håller med att det inte är nån stor skillnad om priset ökar nån krona fast om man står i valet o köpa en "vanlig T4" o en T4F så är ju merkostnaden på 5000kr snart hemräknad om man inte kör mer än 1500mil/år o om man nu inte säljer bilen efter 1år.Sen skulle iaf jag tycka det känns tryggare o ha 2 bränslealternativ att välja mellan om prisutvecklingen fortsätter på oljemarknaden.En likvärdig D3 MY12 (137g co2) kostar 2035kr i skatt så några 6000 är det iaf inte tal om.
av Tartryffel
s6025t skrev:Jag håller med att det inte är nån stor skillnad om priset ökar nån krona fast om man står i valet o köpa en "vanlig T4" o en T4F så är ju merkostnaden på 5000kr snart hemräknad om man inte kör mer än 1500mil/år o om man nu inte säljer bilen efter 1år.Sen skulle iaf jag tycka det känns tryggare o ha 2 bränslealternativ att välja mellan om prisutvecklingen fortsätter på oljemarknaden.En likvärdig D3 MY12 (137g co2) kostar 2035kr i skatt så några 6000 är det iaf inte tal om.
Japp, my bad. Fick för mig att det var en D5 han tittat på (fråga mig inte varifrån jag fick det).
av Anderstu
Tack för alla bra svar! Jag har blivit övertygad om att satsa på en T4F, och även Powershiften. Där stack nybilspriset upp med 20 000, så ska nog skippa metallicen för att hålla kostnaden i hyfsat skick. Hur ser den röda "icke-metallic" ut? Funkar ok på en V70II Momentum med 17"?
Användarvisningsbild
av SvenB
Tänk efter en gång till. Vill du ha metallic, köp det. Jag vet inte hur du skall finansiera bilen, men om det är någon form av avbetalning så låt försäljaren räkna på hur stor slillnaden i månadskostnad blir. Men som svar på din fråga, den röda solidlacken ser helt okej ut.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]