Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av engrogg
Tur man sitter i bilen ca 7000 mil/år så man får ihop de 100-150 timmar det enligt de flesta ljud/stereo/högtalarforum jag kollat igenom tar för högtalare & filter/elektronik att "spelas in" rätt snabbt=)
Användarvisningsbild
av jajoxc60
olindh skrev:Alla ljudanläggningar behöver spelas in. Kom inte och klaga efter första dagen. Det behövs säkert 100 timmars inspelning, efter det kan du starta en tråd och klaga om du fortfarande tycker det låter illa.
Nu handlar inte den här tråden enbart om inspelning. Klart att ljudet blir bättre de första 100 timmarna men inspelning kommer tyvärr inte trolla fram ett rent stereo-läge (som finns i XC90 Premium sound) eller minska på loudness-tendenserna. Det kommer i bästa fall reducera mycket av det hårda och stela ljudet (vilket blir väldigt tacksamt för öronen).

/ Jacob
Användarvisningsbild
av jajoxc60
En liten uppdatering.

Har nu haft bilen i en månad och ljudsystemet börjar bli inspelat. Det märks faktiskt en tydlig skillnad till det bättre. Mycket av det hårda i ljudet har försvunnit och det börjar "släppa". Det är roligare att spela musik.

Att Premium Sound går att optimera så att det slår High Performance är nu ingen tvekan. Men faktum kvarstår att skillnaden är liten i jämförelse med prisökningen. Det är inget "hifi-ljud" man får men helt ok efter justering.

Inställningarna är:

* Ljudprofil "Förarsäte" (EJ förarsäten!)
* Surround av
* Bas -1
* Diskant 0
* Fader (se bifogad bild)
* Subwoofer av (tidernas mest onödiga köp, framdörrhögtalarna på PS går riktigt djupt!)
* Centerkanal i mitten (gav den en chans till och lät den spelas in och nu förhöjer den upplevelsen något)

Inställningar för Fader respektive EQ:

Bild

Bild

Happy listening!

/ j
Senast redigerad av 1 jajoxc60, redigerad totalt 0 gånger.
av vicster
Oj, vad lågt du har ställt in EQ:n. Kan det verkligen låta bra? :shock:

Jag kör min HP med något försänkt EQ men inte på långa vägar lika lågt som dig. Det där är ju nästan lägre än Glocalnet jue! :P
Användarvisningsbild
av jajoxc60
vicster skrev:Oj, vad lågt du har ställt in EQ:n. Kan det verkligen låta bra? :shock:

Jag kör min HP med något försänkt EQ men inte på långa vägar lika lågt som dig. Det där är ju nästan lägre än Glocalnet jue! :P
Det är justerat för att låta så naturligt som möjligt. Med standardinställningar på PS-anläggningen låter det som loudness gånger tusen.

/ j
av Enzo
jajoxc60 skrev:
Biltoken skrev:Du kan glömma att det skulle låta bättre efter "inspelning av högtalarna".
Det där stämmer iofs inte. Jag har upplevt att högtalare blir bättre när de spelats 30-50 timmar. Särskilt när det låter lite hårt och skränigt.

Även elektronik behöver inspelning innan de når full potential.

/ Jacob
Högtalare ja, elektronik nej! Men du kanske tror att dyra kablar spelar roll också.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Enzo skrev:Högtalare ja, elektronik nej! Men du kanske tror att dyra kablar spelar roll också.
Kablar spelar roll, ja, men inte hur mycket de kostar. Svindyra kablar är ofta sämre än välgjorda billiga kablar. Det finns en hel del skräp bland billiga kablar också tyvärr.

Om du inte upplever att din elektronik blir bättre efter inspelning så är det helt lugnt för mig!

Rock on!

/ j
av riha
Enzo skrev:
jajoxc60 skrev:
Biltoken skrev:Du kan glömma att det skulle låta bättre efter "inspelning av högtalarna".
Det där stämmer iofs inte. Jag har upplevt att högtalare blir bättre när de spelats 30-50 timmar. Särskilt när det låter lite hårt och skränigt.

Även elektronik behöver inspelning innan de når full potential.

/ Jacob
Högtalare ja, elektronik nej! Men du kanske tror att dyra kablar spelar roll också.

Det förstår du väl att ettorna och nollorna måste spelas in. Nollorna är ju redan runda och fina från början, men ettorna med sina skarpa kanter måste spelas in lite så att de blir runda och fina i kanterna de med. Man kan ju tyvärr inte ta några genvägar med sandpapper och fil i det fallet ;-) hahahaha
Användarvisningsbild
av jajoxc60
riha skrev:Det förstår du väl att ettorna och nollorna måste spelas in. Nollorna är ju redan runda och fina från början, men ettorna med sina skarpa kanter måste spelas in lite så att de blir runda och fina i kanterna de med. Man kan ju tyvärr inte ta några genvägar med sandpapper och fil i det fallet ;-) hahahaha
Såna där tramsiga och raljerande inlägg slipper jag gärna i min tråd, tack.

Jag försöker bara hjälpa till och dela med mig av mina erfarenheter och sånt här får mig att tappa lusten totalt.

/ j
Användarvisningsbild
av kebabpizza
jajoxc60> Är själv lite hifi-skadad och kan bara bekräfta dina uppgifter. Alla som tror att en ljudanläggning inte kräver inkörningstid (framför allt högtalare) vet inte vad dom pratar om.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]