Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kanske ett gammalt batteri?
Är bilen ca 10 år gammal med originalbatteriet så kan det mycket väl vare förbrukat.
Laddar bilen som den ska ca 14,0 V – 14,4 V?
Om det är 410 (vad då) som du skriver förmodar jag att det mA eller…….
D.v.s. ca 0,5 Amp för enkelhetens skull (410 milliAmp). På en halv dag, låt oss säga kl 09,00 till 15,00 m.a.o. 6 timmar = 3 Amp. Detta skulle inte på verka ett friskt batteri.
Däremot 0,5 Amp 1 vecka parkerad bil ”168tim” = 84Amp. Ett batteri på 80 Amp timmar skulle vara heltomt och fått en skada på livslängden av batteriet.
Ladda batteriet 1 dygn och låt det vila (vänta med mätningen) ett par timmar och mät spänningen över batteripolerna med en multimeter. Ska vara ca 12,7 Volt om det är friskt. Ha batteriet frånkopplat när du laddar och vid mätning för att slippa eventuell belastning av batteriet som följd, spänningen sjunker.
Som riktvärd 12,7 V fulladdat 12,4 V halvladdat 12,1 V urladdat. OBS riktvärde.
Mät syravikten som avslöjar i fall en cell skulle var dålig. Specifika vikten ska vara 1,28 g vid fulladdat batteri i varje cell.
Anslut batteriet, vänta en kvart och mät strömmen Amp som går mellan batteriet och bilen.
Detta är bara till för att underlätta lite i felsökningen.
Du måste så som tidigare inlägg gärna lämna lite mer saklig information för att få ett eventuellt bra tips.

Lennart
gjorde ny mätning som visade konstant 4 amp ! visades vara generator som står och idiot suger ur batteriet. Drog ur kablarna 2st till generator då gick mätarn direkt ner till 0,något. Ska byta generator idag.
Hej hur gick det för dig?
Funkar bilen OK nu??
Har liknande fel på min s60 -03

//A.
Gammal tråd nu men jag fann den via google.
Samma problem har dykt upp på min V70 -01.
Vart mäter man någonstans?
Pluspolen på gen/startmotor??
Problemen uppkom efter att bilen blivit strömlös vid felsökning av soppapumpen.
Kan dra ur batt på 1h så någon stor strömtjuv borde det vara.
Batteriet är nytt...

Tacksam för svar!

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]