Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gordon
Hej,

Jag köpte mig en sprillans ny V60 D3 i April -11. Efter ca 400 mil så upptäcker jag att när man ger gaspådrag, ifrån 3:ans växel och upp till 6:an, så ifrån 1300/varv till ca 2000/varv så uppstår ett "tjutande" ljud. Det verkar som det uppstår precis när turbon drar igång? Pratade med Volvo Göteborg och enligt dem så är detta fel på "alla" V60 D3, men inte på de andra motortyperna. Någon mer som känner igen sig?

Ljudet påminner om att starta en 740 en kall vinterdag och ett gnissel ifrån någon rem låter, fast inte lika illa självklart...

Tacksam för respons!
Användarvisningsbild
av Honke
Jag har visserligen en V70 D3 men motorn är ju samma. Jag har aldrig hört några missljud från min och den har nu rullat 2600 mil. Jag skulle nog inte nöja mig med svaret att det ska låta illa.
av gordon
Tack för ditt svar,

Enligt Volvo GBG så är det enbart V60 D3 och inte V70 D3 eller övriga modeller som har samma "symtom". Skulle vara kul ifall någon annan upplever samma sak och vad de fått för respons. Hade bilen i lämnad och de provkörde även en utav demobilarna med samma motor och den lät ännu mer sa de???

Hur mycket kan man pressa Volvo etc? Detta är första gången jag köper en helt ny bil, och ska jag vara ärlig så för 300K så skall inte detta vara ok?
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag har samma på min XC60 D3 AWD.
av Lazy
gordon skrev:Hej,

Jag köpte mig en sprillans ny V60 D3 i April -11. Efter ca 400 mil så upptäcker jag att när man ger gaspådrag, ifrån 3:ans växel och upp till 6:an, så ifrån 1300/varv till ca 2000/varv så uppstår ett "tjutande" ljud. Det verkar som det uppstår precis när turbon drar igång? Pratade med Volvo Göteborg och enligt dem så är detta fel på "alla" V60 D3, men inte på de andra motortyperna. Någon mer som känner igen sig?

Ljudet påminner om att starta en 740 en kall vinterdag och ett gnissel ifrån någon rem låter, fast inte lika illa självklart...

Tacksam för respons!
På min finns inte detta oljud, så där har dom fel!
av ekwi
Skulle vilja väcka liv i denna tråd igen..
Är det någon som hört ngt mer angående detta ljud som även jag upplever i min bil, en xc60 fwd my11b. Jag upplever det mycket tydligt vid hastigheter runt 90 km/h och finner det mkt störande. Kan inte heller påminna mig om att det funnits där tidigare. Ska lämna in bilen imorgon hos Upplands motor då de skall åtgärda mediaenheten som blir svart emellanåt och har då bett dem att kika på detta, men eftersom jag upplever att verkstäder instinktivt svarar att de aldrig hört talas om påtalade bekymmer tidigare vore det oerhört uppskattat om någon annan fått ytterligare information kring detta...

Tackar på förhand.
av ekwi
Kan nu meddela för intresserade att det missljud som jag upplever vid hastigheter över 85 km/h beror på att slutväxeln är trasig varför det är nödvändigt att byta hela växellådan. Det är ju verkligen toppen och fenomenalt bra att en bil som är 1.5 år gammal och rullat 2100 mil har en paj växellåda:) tummen upp för Volvo och xc60 fwd!
av Steff 99
Det är väl precis därför man har garanti om något skulle inträffa..
Efter bytet så är bilen som ny...!
av sammon
Hej!
Ni har ingen lösning på problemet?
Jag har nyss köpt en begagnad v60 - 12 D3 2800 mil och har upptäckt samma problem

/SIMON

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]