Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sussu80
Hejsan!

Jag skriver från Finland eftersom ingen här vet vad är det för fel.

Jag har Volvo 850 2.5TD Automat. då jag trycker på gaspedalen accelererar bilen inte som den skulle och lampan som visar felet glöder i mellanåt. Felet inträffar nu som då.
Vi har bytt luftmängdmetaren men hjälpte inte.
av sussu80
Ingen annan har inte haft samma fel..eller ingen vet vad kan de vara..? :?:
av sussu80
Vi har gjord diagnostikenheten. Den alltid sager, att den luftmängdmetaren är sönder, men bytning hjälpte inte (hoppas att jag har skrivit allt rätt och ni förstår vad jag menar. :) )
bilen accelerar bra til 40km/h, men efter det accelerar bilen mycket dåligt.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
sussu80 skrev:Vi har gjord diagnostikenheten. Den alltid sager, att den luftmängdmetaren är sönder, men bytning hjälpte inte (hoppas att jag har skrivit allt rätt och ni förstår vad jag menar. :) )
bilen accelerar bra til 40km/h, men efter det accelerar bilen mycket dåligt.

För min del får du gärna skriva hur du vill, så länge du inte skriver "shu" "län" etc...

Antar att det är vid tvåan den börjar accelerera dåligt (du sa att du hade automat va?), men hur ser accelerationen ut på 3an o.s.v. då?
av sussu80
Hejsan!

Du är rätt, jag har automat.
Efter 2an accelerar den men mycket dåligt. den kan accelera till 4an, men motor bara ropar och den accelerar dåligt. Ibland bromsar den plötsligt (när jag har acclerat nere til 100km/h, men den gjör den inte varje gång.
Och nu lysar lampan inte och den accelerar nu normalt, men de kan vara att felet är tillbaka imorgon.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Har du kontrollerat så du inte har några sprickor i tryckslangarna? Låter precis som något sådant, då sätter den felkod på mängdmätaren iom att mängden luft som passerar mätaren inte stämmer överens med den mängd som förbränns (eller, det är ju dieseln som förbränns, men du försår nog vad jag menar;)). Kolla slangarna mellan turbo och trottel, samt även slangklammer och anslutningar.

Bra att du fått det att fungera. Jag har ett[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]