Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocke325
Hej. Farsan har börjat få problem med sin växellåda då den emellanåt när den ska växla, bara "frikopplar". Tar oftast uppemot 5-10 sekunder innan nästa växel hoppar i. Någon som har en aning om vad detta kan vara? Förutom att fräsch växellådsolja finns.

Tacksam för svar........
Användarvisningsbild
av wissel
Mera info vore bra.....
Hur många mil på motorn ?
Mycket körning med släp ?
Vad menar du när du skriver "fräsch" olja ?
Kollar du nivån på "rätt" sätt ?
Fräsch olja är så ljuuusröd att den nästan inte syns på stickan....?
Skillnad varm /kall motor ?
Ja du förstår säkert ..
:-)
Användarvisningsbild
av wissel
jag tillhör den skaran som vurmar för SKÖLJNING av lådan. När man bara byter olja så är det en del gammal olja kvar som inte blir bytt ! jag drog tidigare Husvagn med min sedan bytte jag olja och efter ca 1000 mil så sköljde vi lådan. Den är nu felfri.....!
Det finns säkert dom som tycker "byt låda" men det gör man ju inte precis sisådär tycker jag.
har du tillgång till PPC för att se om den satt några Felkoder ?
av Tartryffel
wissel skrev:jag tillhör den skaran som vurmar för SKÖLJNING av lådan. När man bara byter olja så är det en del gammal olja kvar som inte blir bytt ! jag drog tidigare Husvagn med min sedan bytte jag olja och efter ca 1000 mil så sköljde vi lådan. Den är nu felfri.....!
Det finns säkert dom som tycker "byt låda" men det gör man ju inte precis sisådär tycker jag.
har du tillgång till PPC för att se om den satt några Felkoder ?
Kan man ens byta olja i automatlådan? Jag trodde sköljning var enda alternativet. Det finns ju ingen plugg som tömmer ens i närheten av hela lådan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har plugg. Byter man oljan regelbundet behövs ingen sköljning anser jag. Sedan är sköljning alltid det bästa. Vad gäller slirningarna kan det bero på att oljan är nedsutsad och ventilpaketen inte släpper igenom oljan. Spola lådan för det är det billigaste alternativet. Sedan får man överväga vad man ska göra.
av jocke325
OK! Så det enda som kan orsaka detta fel på bilen är alltså växellådsoljan!????

Svarar ni för skojs skull eller är det så enkelt? Får väl skölja lådan o slå i ny olja o hoppas det fungerar då!
Om det fungerar ska ni ha tack!!!
av Tartryffel
jocke325 skrev:OK! Så det enda som kan orsaka detta fel på bilen är alltså växellådsoljan!????

Svarar ni för skojs skull eller är det så enkelt? Får väl skölja lådan o slå i ny olja o hoppas det fungerar då!
Om det fungerar ska ni ha tack!!!
Alla symptom tyder på det ja.
För övrigt ett extremt märkligt inlägg. Kan inte bestämma mig för om det var otrevligt eller bara... konstigt.
av Andis
Hade samma mellan frilägen dock inte så långa utan mer bara att den gick upp 500 rpm vid växling då och då. Försvann efter några oljebyten utan spolning.

Men har du tillgång att spola är det att föredra.

Finns en tråd här på forumet om en som hade ännu större problem med detta han plocka ut ventil paketet och rengjorde det. Finns bilder på det där också men det ser betydligt mer komplicerat ut än att byta olja några gånger efter varann.

Lycka till

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]