Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo S70 2.5T -99 som gått ca 1o 500 mil.

Vid olika tidpunkter så får gasen för sig att krångla och problemet är då att när man släpper gasen för att koppla och växla så tycker bilen till om man inte samtidigt väger upp med kopplingen. Man kan jämföra känslan lite med att man släpper upp kopplingen för sent och får ett ryck i bilen när man har för hög gas men då på andra hållet.

Jag har även uppmärksammat att vid dessa tillfällen så verkar även farthållaren sluta fungera.

Stannar man bilen och låter den stå par minuter så har det hitintills alltid försvunnet men problemet har börjat komma oftare och oftare.

Jag har ingen aning vad som kan vara problemet, kanske någon av er har något råd hur jag bör felsöka detta vidare? Jag har ju pratat med verkstaden men de säger att de inte kan göra så mycket när det uppkommer relativt sällan och när den inte lämnar något spår i loggen efter sig.

MVH
snowman
av *pettson*
Om inget är ändrat på 70 serien sen 850 serien så sitter en kontakt på broms och en på kopplingen. Kopplar du så bryts kretsen och så stängs farthållaren av, liksom om man bromsar.
Tack för svaret!

Det där känner jag till men det är inte det som är problemet.

Om man kört bilen något hårdare, d.v.s gasen i botten för att komma snabbt upp i hastighet(matcha trafiken) så börjar bilen (inte alltdi men väldigt ofta) gå knaggligt. Den håller hastigheten men man kan känna hur den tidvis släpper drivningen och sedan återgår igen, detta märks då som ett litet ryck i bilen. Släpper man gasen hastigt så rycker bilen till och varvmätare hoppar ner ett par steg, i normala fall så hänger ju gasen kvar mer och går långsamt ner med varmätaren. Man kan undkomma rycket genom att långsamt sänka ner gasen samtidigt som man långsamt trycker ner kopplingen. Trycker man istället ner kopplingen hastigt samtidigt som man gasar så kan jag inte minnas att det känns något ryck alls.

När man kommer ner i hastigheterna runt 30-50 så kan man märka att förutom konstigheten med ryck vid plötsligt släpp av gasen så kan den även hacka en del när den går tungt d.v.s när bilen rullar men har på gränsen till för hög växel för önskad hastighet(ex 5an i 30 km/t).

Farthållaren fungerar normalt bra men oftast när bilen börjat "hacka" så fungerar inte farthållaren alls vare sig man trycker på koppling/broms eller inte.

Om jag stannar bilen och låter den stå ett par minuter så har det hitintills alltid försvunnet men då vi planerar att köra en längre sträcka med bilen nu under semestern så känns det som att detta problem måste redas ut om man inte vill riskera att bli stående på vägen.

Jag bytade ju för några månader sedan gaspspjäll och en av lamdasonderna, dessutom är luftmassemätaren bytt för ca 1 år sen. Men problemendå var lite annorlunda även om det även då rörde sig om hackig körning.
Ja det stämmer och det gasspjället är precis bytat på verkstad.

Det finns inga lampor för fel på instrumentpanelen. Men man kan givetvis få fel koder ändå och jag har sen tidigare fått de avläst men inget fel har visats.

Vi planerar en 60 mil nu om några dagar och det känns minst sagt farligt att ta denna bilen. Nu uppträder inte problemet alltid men lite då och då och när det uppstår så känns det som att man skulle mycket väll kunna bli stående.

Konstigt att problemet försvinner när man slår ifrån bilen i några minuter, men man vet inte när problemet blir permanent.

Jag har tittat närmare på luftmassemätaren och främre lamdasond som också blivit bytade och de har följande nummer :

Lamdasond : Bosch 0258007038
Luftmassemätare : Bosch 0280218108
Fanns problemet innan du bytte spjället, och är det bytt på Volvo? turbo eller sugmotor?
Om det började efter du bytt spjäll kanske du skulle åka tillbaka till de som bytte och be om hjälp. Kan ju vara något enkelt fel, typ något som de glömt skruva fast ordentligt.
Kena skrev:Fanns problemet innan du bytte spjället, och är det bytt på Volvo? turbo eller sugmotor?
Om det började efter du bytt spjäll kanske du skulle åka tillbaka till de som bytte och be om hjälp. Kan ju vara något enkelt fel, typ något som de glömt skruva fast ordentligt.
Problemet fanns inte tidigare men det kom inte häller direkt efter spjället och lamdasonden blev bytad utan det har ju gått ett par månader nu.
Vi valde att inte ta bilen på vår semester och istället tåget och det var väll tur det.

Nu tänder och släcker sig motorlampan titt som tätt och dessutom kommer det väldigt högt ljud från vänster hjulhus. båda hjullagren är bytade fram så de borde inte vara detta och känner man på hjulbultarna efter man kört ett par mil så är de inte varma.

Det tråkiga är att verkstaden där jag brukar lämna in bilen har nu semester stängt och den andra verkstaden har 1 månads vänte tid så frågan är hur jag själv kan felsöka detta? Eller måste jag helt enkelt vänta och låta en verkstad gå vidare med det?
Nu har jag varit inne med bilen på en snabb koll på Volvo.

Vänster hjullager behöver bytas och även höger hjullager väsnas en aning, märkligt när båda är bytade för ca 1/2 år sen(1 orginal och 1 mekonomen).

När det gäller felkoden så var det :

ECM-903F Spjällläga - Signal saknas
ECM- Omkonfigurering emissionssytem - Information

När jag körde hem så tändes dessutom ETS lampan också.

Börjar bli ganska trött på denna bil som trotts allt endast rullat 10 000 mil. Det tråkiga är att Volvo verkstaden som bytade spjället för ett par månader sedan har semester så detta kommer bli en kul semester (Lästa av felet på annan Volvo verkstad). :(
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]